Tutkimus: Suomeen tulo olisi helppoa ruotsalaisyrityksille

Hankenissa tehty tutkimus osoittaa, että Ruotsi ja Suomi muistuttavat toisiaan liiketoiminta-alueina paljon. Kuitenkin vain harva ruotsalaisyritys tietää Suomeen laajenemisen helppoudesta ja hyödyistä.

Kuvassa työntekijöiden kenkiä suomalaisyrityksen eteisaulassa.

Ryhmä Hankenin opiskelijoita teki keväällä 2019 tutkimuksen, jossa selvitettiin, kuinka hyvin ruotsalaisyritykset tuntevat liiketoimintamahdollisuuksia Suomessa, miten päätöksiä ulkomaille laajenemisesta tehdään ja mitä tarjottavaa Suomella on ruotsalaiselle elinkeinoelämälle. Tutkimus oli Team Sweden -vienninedistämisorganisaation tilaama.

Tutkimusta varten haastateltiin Suomessa toimivia pieniä ja keskisuuria ruotsalaisyrityksiä ja kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijoita. Tuloksissa kävi ilmi, että ruotsalaisyritysten Suomeen tulolle ei ole esteitä. Ruotsi ja Suomi ovat liiketoiminta-alueina hyvin samankaltaisia, esimerkiksi maiden lainsäädäntö ja laatuvaatimukset muistuttavat toisiaan paljon. Merkittävää yhteistyötä tehdään jo nyt: 70 prosenttia Ruotsin tavaraviennistä suuntautuu Suomeen ja myös palvelujen vienti on kasvussa.

Ruotsalaiset pitävät suomalaisia luotettavina, päättäväisinä ja rehellisinä liikekumppaneina. Jotkut ruotsalaisyrityksistä mieltävät Suomen ikään kuin toiseksi kotimarkkinaksi, jonne laajeneminen on helppoa. Tutkimuksen mukaan monille ruotsalaisyrityksille voi kuitenkin olla vaikeaa hahmottaa, millaisia mahdollisuuksia Suomessa toimiminen tarjoaisi ja kuinka yksinkertaista sen aloittaminen olisi. Helposti saatavalle markkinatiedolle on siis tarvetta.

Päätös Suomeen laajenemisesta syntyy usein epävirallisilta kontakteilta saadun tiedon ja tuen ansiosta. Osa tutkimukseen osallistuneista yrityksistä oli ollut yhteydessä Business Swedeniin ja löytänyt sen kautta potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Kansainvälistymiseen tarvittavaa tietoa ja tukea tarjoavia toimijoita on olemassa, mutta niiden ja yritysten täytyy löytää toisensa. Se on tärkeää erityisesti yrityksille, joilla ei ennestään ole verkostoja Suomessa.

Tutkimusryhmä suosittelee, että markkinatiedon löytämistä pitäisi helpottaa esimerkiksi Team Swedenin nettisivujen hakukoneoptimoinnilla ja täydentämällä niiden tarjoamaa tietoa. Lisäksi ruotsalaisyritysten ja suomalaisten toimijoiden verkostoitumiseen olisi tärkeää tarjota erilaisia tilaisuuksia esimerkiksi messuilla tai kursseilla. Tutkimustulosten mukaan kysyntää olisi myös uudelle kauppayhdistykselle, joka keskittyisi suomalaista markkinaa tavoittelevien ruotsalaisyritysten auttamiseen. Viennissä neuvomisen lisäksi sen tehtäviin kuuluisi muun muassa markkinatutkimusten tekoa.

Teksti: Elina Äijö

Kuva: Pasi Markkanen / Finland Promotion Board