Suomen suurlähetystö haluaa lisätä nuorten ruotsalaisten tietoutta disinformaatiosta, tunteista ja AI:sta uudella kampanjalla

Suomen suurlähetystö julkistaa syyskuussa uuden Finsk standard -kampanjan. Sosiaalisissa medioissa pyörivän kampanjan tarkoituksena on auttaa nuoria ruotsalaisia näkemään disinformaation läpi, ymmärtämään tekoälyä ja kehittämään tunnetaitoja. Samalla tarkoituksena on päivittää kohderyhmän kuvaa naapurimaasta.

Miltä luulet, että maailma näyttäisi, jos useampi ihminen ymmärtäisi omia ja muiden tunteita? Mihin valeuutisten kirjoittajat pyrkivät? Tiedätkö, kuinka keinoälyä käyttäen voidaan parantaa yhteiskuntamme kestävyyttä?

Tässä muutama esimerkki kysymyksistä, joita 13-vuotias oppilas Elvira esittää nuorille ruotsalaisille kampanjassa. Se näkyy Youtubessa, Tiktokissa ja Instagramissa syyskuun ja lokakuun aikana ja koostuu kolmesta videosta, joissa nuorten ruotsalaisten tietämystä tekoälystä, tunteista ja disinformaatiosta testataan. Elvira, joka on oppinut aiheista koulussa Suomessa, antaa myös parhaat vinkkinsä valeuutisten läpi näkemiseen, AI:n ymmärtämiseen ja tunnetaitojen kehittämiseen.

Kampanjan takana on Suomen Tukholman-suurlähetystö

”Tekoälyn ymmärtäminen, uutisten tunnistaminen fake newsiksi ja omien tunteiden hallinta on kolme tärkeää taitoa maailmassa, josta tulee yhä polarisoituneempi, jossa tekniikka kehittyy nopeasti ja jossa informaatiovaikuttaminen yleistyy. Nämä ovat myös teemoja, joista uskomme Suomen voivan tarjota tietoa. Suomalaiset lapset esimerkiksi oppivat jo koulussa tunnetaitoja, medialukutaitoa ja lähdekritiikkiä. Suomessa on myös kehitetty maksuton kurssi keinoälystä ja kurssi on saatavilla myös ruotsiksi”, sanoo Elna Nykänen Andersson, suurlähetystön lehdistö- ja kulttuurineuvos.

Kampanjan kohderyhmä on nuoret aikuiset. Tietämyksen parantamisen ja tietouden nostamisen lisäksi suurlähetystössä halutaan myös saada ruotsalaiset kiinnostumaan Suomesta ja päivittää heidän kuvaansa naapurimaasta.

”Aikaisempien tutkimusten perusteella tiedämme, että ruotsalaiset tykkäävät Suomesta ja suomalaisista, ja mielikuva on parantanut vuoden aikana. Suomi on saanut paljon huomiota osakseen mediassa Nato-prosessin aikana ja monet tietävät, että meillä on pääministerinä nuori nainen. Samalla ruotsalaisten Suomi-kuva on kuitenkin valitettavasti hyvin pinnallinen ja vanhanaikainen. Siksi haluamme viestiä Suomesta maana, joka on edistyksellinen monella osa-alueella, ja lisäksi ruotsiksi, joka on toinen kansalliskielemme,” sanoo Nykänen Andersson.

Spoon Agencyn tuottamat videot ovat katseltavissa Suomen suurlähetystön Youtube-kanavalla(Linkki toiselle web-sivustolle.).

Käännös: Janne Peuhkuri, korkeakouluharjoittelija