This is FINLAND Magazine 2023–2024: Källorna till ett gott liv

This is FINLAND Magazine 2023–2024, en tidning som presenterar Finlands starka sidor och kompetens, har utkommit på engelska. I år lyfter tidningen fram byggstenarna för en god vardag i Finland: naturen, arbetslivet, kulturen, förnybar energi och innovation.

”Avsikten med tidningen är att på ett mångsidigt sätt beskriva hurdant dagens Finland verkligen är. Vi har omfattande digitala tjänster och fina livsmedelsinnovationer, men även toppfilmer och utmärkta kulturevenemang. Det gläder mig att regissören Alli Haapasalo, som blivit internationellt känd genom sin film Tytöt tytöt tytöt, kunde berätta om sitt arbete för oss”, säger chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Laura Kamras.

”Den finska naturen och klimatfrågor har en stark närvaro i tidningen. Fotografen Meeri Koutaniemi berättar om de finska skogarna som ger energi och återställer. Å andra sidan lyfter vi fram hur Finland strävar efter att genom eget exempel visa att även de mest ambitiösa klimatmålen kan uppnås”, säger Kamras.

Tidningen är riktad till en internationell läsarkrets och är en del av This is FINLAND-helheten, som har många kanaler. Jamie Hyneman, känd från programmet Mythbusters och arbetslivsprofessor vid LUT-universitetet i Villmanstrad, ger ett smakprov på det finländska arbetslivet. Hyneman säger att han uppskattar finsk sisu och ärlighet. Supercells verkställande direktör Ilkka Paananen väcker å sin sida tankar om arbetets framtid och dess strukturer. ”Somliga gillar att frilansa och andra föredrar en stabil anställning. Mångfald har en nyckelposition även här”, säger han i intervjun.

Tidningen informerar också om att Finland strävar efter att vara koldioxidneutralt senast 2035, vilket kräver högre energieffektivitet, satsningar av företagen och internationellt samarbete. Med hjälp av digitala tjänster som underlättar familjens vardag stiftas bekantskap med finländska metaverse-aktörer. ”Metaverse går fortfarande bara i barnskorna men det är tydligt att företagen ser potentialen”, säger Miikka Rosendahl som grundare av och verkställande direktör för företaget ZOAN.

Baksidan av digitaliseringen, till exempel cyberhot och desinformation, förekommer också. Kolumnisten Julia Alajärvi från Nationella audiovisuella institutet påminner läsarna om medieläskunnigheten, som även ingår i läroplanen i Finland. ”När människor har god medieläskunnighet är det svårare att påverka dem genom desinformation eller få dem att agera mot sina egna intressen.”

Det är utrikesministeriet, Business Finland och Sitra som i samarbete ger ut This is FINLAND Magazine. Tidningen delas ut globalt bland annat genom redaktionsrådets distributionskanaler, inklusive Finlands beskickningar. Under början av 2023 finns tidningen tillgänglig även på tyska, franska, spanska, kinesiska och ryska. Tidningen produceras av Otavamedia BtoB.

Läs This is FINLAND Magazine 2023–2024

Mer information:

  • Laura Kamras, chef för enheten för offentlig diplomati, utrikesministeriet, tfn +358 295 351 558
  • Mika Hammarén, informatör, utrikesministeriet, chefredaktör, This is Finland Magazine, tfn +358 295 351 316
  • Salla Salovaara, Head of International PR & Media, Business Finland, tfn +358 40 526 0100
  • Julia Helminen, chefredaktör, Good News from Finland, Business Finland, tfn +358 40 375 8641
  • Tuula Sjöstedt, expert, kommunikation och samarbetsrelationer, Sitra, tfn +358 294 618 429