Vain hölmöläinen matkustaa ilman vakuutusta

Kun hätä ulkomailla yllättää, Suomen edustustot auttavat ja neuvovat. Rahaa tai laskujen maksua ulkoministeriöltä on kuitenkin turhaa odottaa, sillä se ei kuulu valtion tehtäviin. Vastuu on jokaisella matkailijalla ja siksi on syytä hankkia matkavakuutus.

Matkustaessa maailmalla kannattaa pitää terve järki mukana. Kuva: Kari Rissa Matkustaessa maailmalla kannattaa pitää terve järki mukana. Kuva: Kari Rissa

Klik, klik ja kesän ulkomaanmatka on varattu. Lento- ja hotellivalintoja punnitaan tarkkaan, mutta matkavakuutuksesta luovutaan, koska aiemmilla matkoilla mitään ei ole sattunut ja tuliaisiinkin tarvitaan rahaa. Mutta entä jos...

Matin lompakko ja passi katoavat ravintolassa Phuketissa. Matti pyytää Suomen edustustolta rahaa ja uuden passin, jotta matka voi jatkua. Matti saa uuden passin, mutta rahaa hän ei saa. Edustusto sen sijaan opastaa, kuinka Matin sukulaiset tai ystävät voivat lähettää hänelle Suomesta rahaa.

Maija saa sairaskohtauksen Teneriffalla ja hänet joudutaan lähettämään ambulanssilennolla Suomeen. Maijalle ei ole matkavakuutusta eikä Maijan Suomessa olevalla tyttärellä ole varaa maksaa 50 000 euron lentoa. Suomen edustusto ei suostu maksamaan lentoa tyttären pyynnöistä huolimatta. Edustusto sen sijaan pitää aktiivisesti yhteyttä Maijan tyttäreen ja neuvoo hänelle erilaisista maksujärjestelymahdollisuuksista sekä auttaa lennon järjestelyissä.

Poliisi pidättää Villen Dar es Salaamissa. Villen kaveri pyytää suurlähetystöltä apua, josko he saisivat Villen vapaaksi. Suurlähetystön edustaja käy katsomassa Villeä, mutta edustusto ei voi vapauttaa häntä, maksaa takuita eikä toimia Villen asianajajana. Edustusto neuvoo Villen kaverille, kuinka hän saisi Suomesta tilisiirron takuihin sekä paikallisen asianajan ja tulkin.

Edellä kuvatut tilanteet on kuvitteellisia, mutta suomalaisturisteille hyvin mahdollisia. Miksi Suomen edustusto ei maksa matkailijoiden kuluja tai vapauta suomalaisia pinteestä, vaikka hätä on suuri? Minkälaista apua ulkoministeriö ja edustustot tarjoavat matkustajille?

Näihin kysymyksiin vastaa lähetysneuvos Teemu Turunen. Hän johtaa ulkoministeriön kriisiavustustiimiä, jonka tehtävänä on hoitaa suomalaisten asiat parhain päin maailmalla tapahtuvan kriisin sattuessa.

Teemu Turunen (keskellä) käytännössä asui Japanin kriisin aikana ulkoministeriön tilannehuoneessa. Turusen ohella pöydän ääressä kriisin tilannetta seurasivat valmiuspäällikkö Pasi Tuominen (oik.) ja ministeri Alexander Stubb (vas.)..Kuva: Eero Kuosmanen Teemu Turunen (keskellä) käytännössä asui Japanin kriisin aikana ulkoministeriön tilannehuoneessa. Turusen ohella pöydän ääressä kriisin tilannetta seurasivat valmiuspäällikkö Pasi Tuominen (vas.) ja ministeri Alexander Stubb (oik.)..Kuva: Eero Kuosmanen

Veronmaksajat eivät maksa laskujasi

Odotukset Suomen valtion tarjoamia palveluita kohtaan ovat viime vuosina koventuneet. Monet olettavat valtion maksavan hätätilanteessa reissaajan sairaala-, hotelli ja lentolaskut. Lain mukaan valtio ei kuitenkaan maksa suomalaisturistien kuluja, sillä vastuu kuuluu yksistään matkailijalle.

”Ei ole reilua, että suomalaiset veronmaksajat joutuisivat maksamaan niiden ihmisten kulut, jotka eivät ole ottaneet matkavakuutusta”, Teemu Turunen toteaa.

Suomen edustustojen tehtävänä on hädänalaisten suomalaisten auttaminen ja opastaminen. Ne eivät ole vippikassoja eivätkä laskujen maksajia.

Matkailijoiden on noudatettava ulkomailla paikallisia lakeja ja viranomaisten käskyjä. Ulkomaalaisuus ei tuo erivapauksia, ja siksi Suomen valtio ei voi vapauttaa pidätettyjä ja vangittuja suomalaisia ulkomailla.

Turusen mukaan hätätilanteessa kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä Suomen edustustoon, esimerkiksi suurlähetystöön, konsulaattiin tai kunniakonsuliin. He tuntevat maan tavat ja tietävät, kuinka menetellä ongelmatilanteissa.

Käytännössä edustustot voivat esimerkiksi neuvoa rahansiirroissa, ottaa yhteyttä hätään joutuneen henkilön omaisiin, työnantajaan ja vakuutusyhtiöön, myöntää passin kotimatkalle, pitää yhteyttä viranomaisiin sekä avustaa asianajajan, oikeusavun ja tulkin hankinnassa.

Toisin kuin muut näytteilleasettajat ulkoministeriö pyrkii jokavuotisilla Matkamessuilla vähentämään asiakkaitaan. Kuvassa messutunnelmia tältä vuodelta. Kuva: Eero Kuosmanen Toisin kuin muut näytteilleasettajat ulkoministeriö pyrkii jokavuotisilla Matkamessuilla vähentämään asiakkaitaan. Kuvassa messutunnelmia tältä vuodelta. Kuva: Eero Kuosmanen

Ota matkavakuutus ja lue matkustustiedote

Suomalaiset tekevät vuosittain 6,5 miljoona vapaa-ajan matkaa. Iso osa matkoista suuntautuu Välimeren maihin ja Thaimaahan, minkä takia siellä autetaan myös eniten suomalaisia. Kuluneella vuosikymmenellä konsulitehtävät ovat kaksinkertaistuneet.

Kolmannes ihmisistä matkustaa ilman vakuutusta. Turusen mielestä suomalaiset ovat toisinaan tyhmänrohkeita lähtiessään jopa kauas Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan ilman minkäänlaista matkavakuutusta.

Aina voi sattua kaikenlaista. Tilastojen perusteella joka päivä ulkomailla kuolee yksi suomalainen, yksi joutuu sairaalaan ja viisi rikoksen uhriksi.

”Matkailijan hätätilanteet voivat olla todella vaikeita niin henkisesti kuin taloudellisestikin, jos vakuutusta ei ole. Sukulaiset saattavat joutua ottamaan jopa isoja pankkilainoja, jotta omaista voidaan auttaa tai hänet saadaan takaisin Suomeen.”

Ennen lähtöä

  • lue matkustustiedote
  •  tee matkustusilmoitus ulkoministeriölle
  • ota matkavakuutus

Siksi Turunen painottaa, että matkalle lähtijät ottaisivat matkavakuutuksen, lukisivat ulkoministeriön matkustustiedotteen ja tekisivät ministeriölle matkustusilmoituksen.

Matkustustiedotteista saa käytännöllisiä ja konkreettisia ohjeita kohdemaasta. Matkustusilmoitukset taas auttavat ulkoministeriötä huolehtimaan suomalaisista kriisi- ja onnettomuustilanteissa.

Erityisesti reppureissaajien ja omatoimimatkailijoiden on Turusen mielestä syytä pitää kotiväki ja ulkoministeriö ajan tasalla matkasuunnitelmista, koska heillä ei ole valmismatkoja koskevaa turvaa takanaan.

EU-yhteistyö kriiseissä tiivistyy

Kaakkois-Aasian tsunamin jälkeen ministeriössä on tehty huomattavia parannuksia kriisitilanteiden varalle. Nykyään ulkoministeriön päivystys toimii vuorokauden ympäri, konsulikomennuskunta on lähtövalmiina vuorokauden ympäri ja edustustoissa potentiaalisia kriisitilanteita harjoitellaan säännöllisesti.

Myös EU-maiden kesken yhteistyötä on tiivistetty muun muassa tietojen vaihdon ja evakuointien osalta.

”Jos maassa ei ole Suomelle edustustoa, hätätilanteessa suomalainen voi ottaa yhteyttä muiden Pohjoismaiden ja EU-maiden lähetystöihin”, Turunen lisää

Hän ennustaa, että tulevaisuudessa sosiaalisen median rooli kriisitilanteissa korostuu entisestään. Tämä nähtiin jo Japanin maanjäristyksessä.