Kansalaisneuvonta opastaa asiakasta oikean viranomaisen löytämisessä

Yhden luukun periaatteella toimiva valtakunnallinen kansalaisneuvontapalvelu aloitettiin marraskuussa 2013. Kansalaisneuvonta ohjaa asiakkaan oikeaan palveluun ja auttaa sähköisessä asioinnissa, sekä vastaa yleisluontoisiin kysymyksiin julkisista palveluista. Viranomaisasioita kansalaisneuvonnassa ei voi kuitenkaan saada vireille. Sen sijaan kansalaisneuvonta neuvoo asiakkaalle viranomaistahon, jonka puoleen kääntyä. 

Kansalaisneuvonta on osa julkisen hallinnon asiakaspalvelun ja asioinnin kehittämistä sekävaltiovarainministeriön koordinoimaa. Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma).

Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8–21 ja lauantaisin klo 9–15. Lisäksi palveluun voi ottaa yhteyttä sähköisellä lomakkeella, sähköpostilla tai tekstiviestillä. Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Puhelusta tai tekstiviestistä maksetaan operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksu. Itse palvelu on maksuton.

Lue lisää: Kansalaisneuvonta(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)