Jorma Ollila upparbetar Finlands landvarumärke

Pressmeddelande 338/2008
16.9.2008

Utrikesminister Alexander Stubb har utnämnt en högnivådelegation som kommer att leda upparbetandet av Finlands landvarumärke. Till ordförande för delegationen har kallats ordföranden för Nokias och Shells styrelser Jorma Ollila.

Delegationens uppdrag är att lägga grunden för Finlands landvarumärke eller att skapa en stark föreställning om Finland för att förbättra Finlands konkurrenskraft. Delegationens utnämning baserar sig på regeringsprogrammet som förutsätter att föreställningen om Finland stärkas som en av den aktuella regeringens centrala målsättningar.

Delegationen består av framstående finländska specialister som har personlig erfarenhet av och bevis på framgång inom bland annat kulturliv, ekonomiskt liv, internationell inverkan och relationskapande verksamhet. Medlemmar är direktör Esko Aho, direktör Pauliina Ahokas, verkställande direktör Eija Ailasmaa, verkställande direktör Jukka Hienonen, direktör Jan Hultin, verkställande direktör Mika Ihamuotila, professor Laura Kolbe, författare och europarlamentariker Lasse Lehtinen, kansler Ilkka Niiniluoto, direktör René Nyberg, utlandskorrespondent Helena Petäistö, kommunikationskonsult Kirsi Piha, konstnär Osmo Rauhala, idrottsman Aki Riihilahti, verkställande direktör Kai Seikku, avdelningschef Petri Tuomi-Nikula och kanslichef Erkki Virtanen.

Delegationens verksamhetsperiod börjar den 16 september 2008 och slutar den 31 december 2010.

Med hjälp av varumärket ska Finland förstärka verksamhetsförutsättningarna för finländska företag, få mera utrikespolitisk inverkan, utveckla Finlands dragningskraft som investeringsobjekt och öka turism i Finland. Landvarumärket utgör en bakgrundsfaktor till framgång och välfärd. Ett dåligt landvarumärke betyder i värsta fall risk för ekonomisk och politisk tillbakagång.

Delegationens uppgifter är att definiera huvudsakliga strategiska val, kärnfrågornas innehåll, myndighetstjänster och nätverkande samt att följa upp och styra projektet.

För varumärkeprojektet ansvarar utrikesministeriets Finland Promotion Board, vars medlemmar är Finlands centralaste marknadsförare på internationell och professionell nivå dvs. utrikesministeriet, Centralen för turistfrämjande, arbets- och näringsministeriet, Invest in Finland, Utvecklingscentralen för teknologi och innovationer Tekes, Finpro, Ekonomiska informationsbyrå/Finnfacts, Finnair och Finlands skogsstiftelse. Ordföranden för Finland Promotion Board är Petri Tuomi-Nikula och som generalsekreterare fungerar Juha Parikka från utrikesministeriet.

Närmare upplysningar: ordföranden för Finland Promotion Board Petri Tuomi-Nikula, tfn 09 1605 5800, fö[email protected], ordföranden för arbetsgruppen för landvarumärket, överdirektör Jaakko Lehtonen, Centralen för turistfrämjande, tfn 010 60 58 232, fö[email protected].