Kansainvälinen lukutaitopäivä muistuttaa lukutaidon levittämisen haasteista

Kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta. Teemapäivä on muistuttanut kansainvälistä yhteisöä lukutaidon merkityksestä jo vuodesta 1966 lähtien, jolloin Unescon 14. yleiskokous hyväksyi Teheranin kongressin suositukset Kansainvälisestä lukutaitopäivästä.

Unescon tilastoinstituutin mukaan maailmassa on edelleen noin 757 miljoonaa lukutaidotonta aikuista, joista jopa kaksi kolmasosaa on naisia. Vuodesta 2000 lähtien tilanne on parantunut, ja 85 prosenttia maailman aikuisista osaa jo lukea. Työtä kuitenkin riittää vielä etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa sekä Etelä- ja Länsi-Aasiassa, joissa lukutaidottomuus on edelleen merkittävää. Joissakin maissa lukutaitoisten aikuisten osuus on alle 50 prosenttia. Unesco on myös arvioinut, että maailmassa on noin 250 miljoonaa lasta, jotka eivät osaa lukea, kirjoittaa tai joilla ei ole matematiikan perustaitoja.

Suomi tukee Unescoa lukutaidon edistämisessä maailmanlaajuisesti. Suomen tuki Unescon lukutaito-ohjelmalle Afganistanissa mahdollistaa 50 000 yli 15-vuotiaan lukutaito-opetuksen vuoteen 2016 mennessä. Ohjelma tähtää Afganistanin hallituksen kapasiteetin rakentamiseen aikuisväestön lukutaitotason parantamiseksi ja ammatillisten taitojen vahvistamiseksi.

Afganistan tarvitsee kipeästi tukea lukutaidon edistämiselle, sillä vain noin 30 prosenttia maan aikuisväestöstä osaa lukea. Lukutaitokampanja kohdistuu etenkin naisiin, joista vain 15-20 prosenttia on lukutaitoisia. Näin edistetään naisten mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan ja talouden toimintaan.

Toinen esimerkki lukutaidon edistämisestä on Unescon ja Jyväskylän yliopiston vuoden 2015 alussa solmima nelivuotinen sopimus oppituolista teemalla ”Lukutaito kuuluu kaikille”. Jyväskylän Unesco-oppituolin erityisalueena on lukutaidon opetuksen maailmanlaajuinen edistäminen internetiä ja mobiiliteknologiaa hyödyntämällä.

Unescon ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tukee lasten oikeutta oppia omalla äidinkielellään. Unesco-professorina toimii kehitysneuropsykologian professori Heikki Lyytinen, jonka johdolla kehitetään pelimuotoisia GraphoGame-oppimisympäristöjä mobiililaitteille. Oppimisympäristöjen kehitystyötä tehdään yhteistyössä paikallisten kieliasiantuntijoiden kanssa. Oppimisympäristöjen kehittäminen tukee samalla paikallisten toimijoiden tieteellistä kouluttautumista. Esimerkiksi Sambiassa GraphoGame-oppimisympäristöä voi käyttää opettajien täydennyskoulutuksessa.

Unescon päämajassa Pariisissa kansainvälistä lukutaitopäivää juhlistetaan tänä vuonna teemalla "Lukutaito ja kestävät yhteiskunnat." Tarkoituksena on pohtia yhteyksiä lukutaidon ja YK:n yleiskokouksessa syyskuussa hyväksyttävien kestävän kehityksen tavoitteiden välillä. Kaksi päivää (8.-9.9.2015) kestävän tapahtuman puitteissa valmistellaan kansainvälistä yhteistyötä lukutaidon edistämiseksi vuoden 2015 jälkeiselle ajanjaksolle ja jaetaan Unescon kansainväliset lukutaitopalkinnot.

Twitterissä lukutaitopäivän juhlintaa voi seurata hashtagillä #LiteracyDay.

Salla-Riina Hokkanen

UNESCO