Misstanke om missbruk i Nepals program för utbildningssektorn – gäller inte finländska medel

I Nepal pågår en utredning om huruvida en del av finansieringen till det riksomfattande programmet för utbildningssektorn, stöd avsett för skolbibliotek, har missbrukats. Enligt en utredning som gjorts av Finlands ambassad i Katmandu gäller misstankarna inte finländska medel.

I Nepal pågår en utredning om huruvida en del av finansieringen till det riksomfattande programmet för utbildningssektorn, stöd avsett för skolbibliotek, har missbrukats. Enligt en utredning som gjorts av Finlands ambassad i Katmandu gäller misstankarna inte finländska medel.

Programmet för grundläggande utbildning i Nepal 2016–2023 finansieras gemensamt av den nepalesiska regeringen och biståndsgivare. Programmet ska se till att alla elever i Nepal har lika möjligheter att få utbildning av hög kvalitet. Det ska också effektivera förvaltningen av utbildningssystemet. Programmet gynnar Nepals ca 7,3 miljoner skolbarn och närmare 29 000 statliga skolor.

Programmets totala budget är 5,7 miljarder euro. Nepal står själv för ca 90 procent av programmets budget. Finlands andel är kring en procent av hela programmets budget, 20 miljoner euro under åren 2016–2020.

Misstankarna om missbruk gäller de medel som anvisats till att inrätta och utveckla skolbibliotek. Medlen misstänks ha använts till fel ändamål eller material på lokalnivån. Det var det nepalesiska centret för undersökande journalistik som rapporterade om misstankarna våren 2018. Centret får en del av sin finansiering ur finländska medel för utvecklingssamarbete.

Enligt en utredning av Finlands ambassad i Katmandu har finländska medel inte missbrukats. Bedömningen utgår från programmets ekonomiska rapportering. Finland har tillsvidare betalat 2,75 miljoner euro av den planerade summan på 20 miljoner euro. Utbetalningarna har infallit så att de inte kunnat tillfalla den del av programmet som misstankarna gäller.

Finland understödde också Nepals utbildningssektor 2009–2016. Föregångaren till det nuvarande programmet nådde betydande resultat i synnerhet vad gäller ökad skolgång. Tillgången till grundläggande utbildning växte från 73 till 89 procent mellan åren 2009 och 2016.