Coronavirusnyheter i Nepal

Det gäller inga utegångsförbud i Nepal längre och största delen av tjänster och service har återgått till det normala. Internationella flygningar har återupptagits med begränsningar den 1 september 2020 och inrikesflygtrafik har öppnats den 17 november 2020. Resenärer uppmanas att noga kontrollera de aktuella inresebestämmelserna före resan då situationen vad gäller krav och restriktioner kan förändras snabbt.

29.1.2021

Inresebestämmelser

Nepals internationella flygplats i Kathmandu öppnades den 1 september. För närvarande är det begränsat antal flygningar till och från landet. Visa on arrival på Tribhuvan flygplats utan ett förhandstillstånd från de nepalesiska myndigheterna är tillgängligt endast för personer som är födda i Nepal, diplomater, anställda i internationella organisationer som FN och familjemedlemmar till de här grupperna. Andra människor kan kontakta Nepals diplomatiska beskickningar för turistvisum eller söka förhandstillstånd från de nepalesiska myndigheterna för att kunna söka turistvisum på Tribhuvan flygplats.

Alla som för närvarande kommer in i landet sätts i tio dagars karantän vid ankomst. Dessutom kommer man att behöva visa upp ett negativt coronatest som inte är mer än 72 timmar gammalt för att få resa in i landet.

Mer information:

•            Department of Immigration(Länk till en annan webbplats.) (på engelska)

Att röra sig

Utegångsförbudet gäller inte längre i Nepal men riktlinjerna kan ändras ofta så det är viktigt att undersöka vad som gäller innan man ska resa inom landet. Odd–even -regeln gäller inte längre i Kathmadudalen och privata fordon kan användas utan begränsningar. Fjärrtrafik har återupptagits den 17 oktober. Lokaltrafik och taxi kan köras så länge hälsorekommendationerna följs. Flygtrafik för inrikesflyg återupptogs den 17 oktober.

Hälsa

Det är obligatoriskt att bära ansiktsmask utomhus. I Nepal infördes det ett krav på ansiktsmask den 6. juli. Att inte använda ansiktsmask kan leda till böter. Vid ingången till mataffärer mäts feber på kunderna med en febertermometer som mäter i pannan på avstånd och ingen släpps in i affärerna utan ansiktsmask.

Den allmänna hälsovården i Nepal ligger på en mycket låg nivå och kapacitet hos de privata sjukhusen som betjänar turister är också mycket begränsad. En utbredd epidemi är en stor utmaning för landets hälsovård.

Uppdaterad information om coronaläget i Nepal finns på Världshälsoorganisationens WHO Nepal(Länk till en annan webbplats.) webbplats (på engelska).

Tjänster

I Kathmandudalen är vardagliga tjänster tillgängliga som vanligt med undantag av några enstaka fall. Likadant kan affärer, banker och andra tjänster i de flesta delar av Nepal hålla öppet. Tillgång till vardagliga tjänster kan emellertid ändras med mycket kort varsel och det kan vara svårt att hitta information om förändringarna på engelska.

Sanktioner för brott mot begränsningarna

Det är krav på att bära ansiktsmask utomhus och man kan bötfällas om man ignorerar kravet på ansiktsmask.

Annat att beakta

Det har inte förekommit diskriminering eller hotfullt beteende gentemot utlänningar i Nepal. 

Nyheter om situationen i Nepal kan följas på engelska i följande medier:

•            The Kathmandu Post(Länk till en annan webbplats.)

•            My Republica(Länk till en annan webbplats.)

•            Nepali Times(Länk till en annan webbplats.)

Beskickningens kundservice

Finlands ambassads kundservice har begränsade öppettider för mottagning av ansökningar om uppehållstillstånd och legaliseringar. För uträttande av ärenden hos ambassaden behövs det en bokning på förhand. Ambassaden betjänar kunder per telefon och via e-post. Medborgartjänster är tillgängliga för finska medborgare och för personer som är permanent bosatta i Finland.

Reseanmälan

Ambassaden påminner alla resenärer och de som redan befinner sig i landet om att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan och din vistelse utomlands förlängs, bör du ändra slutdatumet på reseanmälan. På det sättet får vi information om att du fortfarande befinner dig i landet och då kan vi skicka meddelande och förfrågningar till dig. Om du har registrerat dig i tjänsten så kan du redigera din anmälan själv. Har du inte registrerat dig, ska du göra en ny reseanmälan.

Om det inte finns något slutdatum på din reseanmälan eller om du har återvänt till Finland tidigare än planerat, bör du radera din reseanmälan. Om du har registrerat dig i tjänsten, kan du redigera anmälan själv. Om du inte är registrerad, vänligen skicka en begäran om radering via epost till [email protected].

Vänligen notera att behandlingen av ändringar av anmälan och begäran om radering tidvis hopar sig.