Nyheter om coronaläget i Nigeria

Trots restriktioner sprider sig coronaviruset i Nigeria. Landet har stängt sina yttre gränser för persontrafik åtminstone till 3 juni, och det samma gäller delstaternas gränser. Begränsningarna av annan rörelsefrihet och verksamhet varierar mellan delstaterna.

Inresebestämmelser

Nigerias yttre gränser och flygplatser är stängda åtminstone till 3 juni 2020. Det är alltså inte tillåtet för turister att anlända till landet. Anländande placeras i två veckors karantän.

Bäst information om Nigerias inresebestämmelser får du genom att läsa immigrations- och flygmyndighetens meddelanden på Twitter: https://twitter.com/nigimmigration och https://twitter.com/FAAN_Official (på engelska)

 

Rörelsefrihet

Utegångsförbuden varierar mycket mellan delstaterna. I Lagos och Abuja är rörelsefriheten och öppettider för tjänster begränsade. Det är bäst att kolla med de lokala myndigheterna i delstaterna vilka bestämmelser som gäller just där. Den som bryter mot karantänreglerna kan bli bötfälld.

 

Hälsovård

Den nigerianska hälsovårdens kapacitet är väldigt begränsad. Det finns inte stora utsikter att få vård. Det är nödvändigt att ha en reseförsäkring som omfattar evakuering. Det är obligatoriskt att använda munskydd på allmänna platser i hela landet. Här kan man följa underrättelser från Nigerias myndighet för smittsamma sjukdomar: https://covid19.ncdc.gov.ng/(Länk till en annan webbplats.)

 

Beskickningens kundbetjäning

På grund av coronavirussituationen betjänar Finlands ambassad endast per telefon och e-post. Var goda och ta kontakt antingen genom att ringa +234 803 785 1150 (under tjänstetid) eller skicka e-post till [email protected]. I nödfall efter tjänstetid kan man kontakta utrikesministeriets jour, tfn +358 9 1605 5555, e-post [email protected].  

 

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan.

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din amälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till [email protected] och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.