Pohjoismaiset innovaatiot valokeilassa Afrikan innovaatiopääkaupungissa Lagosissa

Pohjoismaiset edustustot Nigeriassa (Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja) kumppaneineen (Business Finland, Business Sweden ja NORWEP) järjestivät 22.-23. toukokuuta Lagosissa  Nigeriassa pohjoismaisen bisnes- ja kulttuuritapahtuman. Edellisen kerran vastaavanlainen tapahtuma järjestettiin Lagosissa vuonna 2012.

Marita Huurinainen malleineen suomalais-nigerialaisen muotinäytöksen jälkeen Lagosissa

Pohjoismaiset edustustot Nigeriassa (Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja) kumppaneineen (Business Finland, Business Sweden ja NORWEP) järjestivät 22.-23. toukokuuta Lagosissa  Nigeriassa pohjoismaisen bisnes- ja kulttuuritapahtuman. Edellisen kerran vastaavanlainen tapahtuma järjestettiin Lagosissa vuonna 2012.

Noin 20 miljoonan asukkaan Lagos on Nigerian, Afrikan väkirikkaimman valtion ja suurimman talouden, kulttuuri- ja yritysmaailman keskus. Kaupungin talous itsessään on suurempi kuin koko Kenian talous. Innovaatiotoiminta Nigeriassa on vilkasta, ja innovaatiokeskuksia putkahtelee ympäri maata tuon tuostakin. Lagosia kutsutaankin varsin aiheellisesti Afrikan innovaatiopääkaupungiksi. Erityisen aktiivisesti innovatiivisia ratkaisuja luodaan finanssisektorin (fintech) ja maatalouden käyttöön. Pyrkimykset monipuolistaa Nigerian perinteisesti öljyriippuvaista taloutta ja luoda työpaikkoja vaativatkin innovatiivisia ratkaisuja.

Nordic Nigeria Connect -tapahtuman tarkoituksena oli pelkän pohjoismaisten toimijoiden esittelemisen sijaan luoda aitoa dialogia, jossa pohjoismaiset ja nigerialaiset voivat jakaa kokemuksiaan ja luoda yhdessä uutta eri sektoreilla. Tapahtuma onnistui erittäin hyvin, tunnelma oli innostunut ja yrityksiltä saatu palaute oli erittäin positiivista. Mediahuomiota saatiin ainakin 25 eri viestimessä.

Laguunin rannalla Victoria Islandin saarella sijaitseva Radisson Blu Anchorage -hotelli tarjosi näyttävät puitteet tapahtumalle, jonka avasivat Nigerian varapresidentin virallinen edustaja Dr. Isa Ali Ibrahim National Information Technology Development Agencysta (NITDA) sekä suurlähettiläs Adeyemi Dipeolu, Nigerian presidentin erityisneuvonantaja taloudellisissa asioissa. Dr. Ibrahim muistutti, että nigerialaiset voivat oppia pohjoismaisesta innovaatio-osaamisesta. Hänen mukaansa on kuitenkin tärkeää, että Nigeriassa kehitetään myös nimenomaan nigerialaista innovaatiotoimintaa.

Tapahtumaan osallistui 600 kutsuvierasta ja lisäksi 45 pohjoismaisen yrityksen edustajaa. Sinne kutsuttiin kohdennetusti pohjoismaisten ja nigerialaisten firmojen, investoijien, hallinnon ja muiden organisaatioiden edustajia sekä viihde- ja kulttuurielämän vaikuttajia. Liikenne oli päätähuimaavaa ja rajoitti ihmisten liikkumista Victoria Islandin saarelle ja sieltä pois, mutta tunnelma oli iloinen ja innostunut.

Muotia, koulutusvientiä ja energiaratkaisuja - pohjoismainen brändi esillä monipuolisesti

Ensimmäisen päivän ohjelma keskittyi innovaatioiden mahdollistamiseen Pohjoismaissa ja toisaalta Nigeriassa. Iltapäivän sessioissa innovaatioita lähestyttiin erityisesti oppimisen ja koulutuksen sekä liikenteen ja logistiikan näkökulmasta. Toisena päivänä keskityttiin innovaatioihin energia-alalla niin Nigeriaa hallitsevan öljy- ja kaasuteollisuuden kuin uusiutuvien energiamuotojen ja hybridiratkaisujenkin osalta. Päivä päättyi sessioon, jossa käsiteltiin eri rahoitusvaihtoehtoja pohjoismaisista rahoitusinstrumenteista paikallisiin rahoittajiin.

Avauspuheenvuorossaan suurlähettiläs Jyrki Pulkkinen muistutti innovaatioiden ja oppimisen välisestä yhteydestä ja muistutti, että toimiva koulutusjärjestelmä on innovaatioiden kehto, minkä vuoksi Suomi koostaan huolimatta tuottaa maailmanluokan yrityksiä. Suomalaisen koulutuksen laatu tunnetaankin Nigeriassa melko hyvin, ja sen tuotteistamiseen Nigerian markkinoille kannattaisi panostaa. Tapahtumaan osallistuneet koulutuksen ja oppimisen asiantuntijayritykset Suomesta herättivät paljon huomiota nigerialaisessa yleisön parissa ja mediassa.

Pohjoismaisen yritystoiminnan ja -osaamisen ohella kohdeyleisölle esiteltiin monipuolisesti ja kiinnostavasti pohjoismaista kulttuuria vastaanottojen yhteydessä. Tämän vuoden Suomen panos kulttuuritarjontaan oli suunnittelija Marita Huurinaisen muotinäytös, jota sponsoroivat paitsi suomalaisyritykset myös Oriflame Sweden. Kansainvälisesti arvostetun suunnittelijan Marita Huurinaisen muotinäytöksessä esittelemä kokoelma on tribuutti Nigerian ja Suomen väliselle yhteistyölle, sillä monet kankaista on painettu Nigeriassa yhteistyössä paikalliset artisaanien kanssa. Toisaalta vaatteiden leikkaukset ovat pohjoismaisen minimalistisia. Ruotsalaiset osallistuivat tapahtumaan järjestämällä ruotsalais-nigerialaisen musiikkielämyksen yhdessä African Artist Foundationin kanssa. Konsertissa esiintyivät Sabina Ddumba, Kim Cesarion ja Mr Eazi.

Vaikka Abujan edustustomme prioriteettina ei ole kulttuurin edistäminen, vaan kauppa ja vienninedistäminen, kulttuurin ja bisneksen yhdistäminen osoittautui erinomaisen toimivaksi tavaksi rakentaa yrityksiä hyödyttävää vahvaa pohjoismaista ja suomalaista brändiä. On myös muistettava, että viihde ja kulttuuri ovat Nigerian voimakkaimmin nousevia markkinoita, joilla jo operoi joitain suomalaisia ja pohjoismaisia yrityksiä esimerkiksi muodin, musiikin ja Nollywood-elokuvateollisuuden parissa.

Tapahtumaan osallistui kymmenen suomalaisyritystä, ja sen yhteydessä pidettiin myös Suomessa pääkonttoriaan pitävän ja 45 maassa toimivan Hofstede Insights Nigerian-lanseeraustilaisuus. Hofstede Insights on organisaatiokulttuureiden ja kulttuurienvälisen johtamisen asiantuntijaorganisaatio.

Pohjoismaista yhteistyötä Nigerian valtavilla markkinoilla

Pohjoismaat tunnetaan innovaatioistaan. Ruotsi, Suomi ja Tanska sijoittuivat Euroopan kärkeen viimeisimmässä EU-komission 2019 European Innovation Scoreboard –innovaatiosuoriutumista mittaavassa vertailussa. Ruotsi panostaa Nigerian-kaupassaan ICT-teknologioihin ja innovaatioihin. Norjan ja Nigerian välinen kauppa on keskittynyt öljyyn, kaasuun, kalaan ja merenkäyntiin, mutta se on hankkeita on enenevässä määrin myös uusiutuvan energian alalla. Tanskan suurin vienti tällä hetkellä liittyy logistiikkaan, merenkäyntiin ja ruokaan ja maatalouteen.

Pohjoismainen yhteistyö ja brändi osoittautuivat kuitenkin verrattain tuntemattomiksi nigerialaisen osallistujakunnan parissa. Suurten maiden keskellä Pohjoismaat voivatkin saada tukea toisistaan kilpaillessaan Nigerian valtavilla markkinoilla.

Suomalaisilta ja pohjoismaisilta yrityksiltä tapahtumassa ja sen jälkeen saatu palaute on ollut erittäin myönteistä. Useimmat raportoivat saaneensa välittömästi uusia asiakkaita, löytäneensä potentiaalisen paikallisen kumppanin tai käynnistelevänsä uutta projektia. Erityisesti ruotsalaiset yritykset totesivat tapahtuman helpottaneen myös viranomaisyhteistyötä nigerialaisten kanssa ja poistaneen liiketoiminnan jarruja.

Pohjoismaiset yritykset saivat tapahtumassa myös vertaistukea toisistaan Nigerian markkinoille lähtemisessä ja siellä toimimisessa. Toistaiseksi Pohjoismaisten suurimpana esteenä kaupallisten suhteiden kehittymiselle Nigeriassa on ollut pohjoismaisten yritysten haluttomuus lähteä Nigerian valtaville markkinoille maan tuntemattomuuden tai kielteisten mielikuvien vuoksi, joten kokemusten jakaminen ja vertaistuen mahdollistaminen voikin olla Nigeriassa yksi edustustojen vienninedistämistyön muodoista. Tätä kautta voidaan mahdollisesti myös rakentaa laajempia yritysklustereita ja konsortioita, joiden kautta markkinoille pyritään.

 

Lataa tapahtuman kuvaraportti käyttöösi Business Swedenin Google-tietokannasta(Linkki toiselle web-sivustolle.).