Tausta: Mosambik haluaa vähentää riippuvuutta avusta

Mosambikin vuoden 2008 talousarvio tähtää köyhyyden vähentämiseen ja vuosituhattavoitteiden saavuttamiseen. Myös hallinnon kehittämiseen kohdennetaan aiempaa enemmän varoja. Kasvavien verotulojen uskotaan vähentävän riippuvuutta ulkomaisesta avusta.

Kuluvan vuoden tavoitteena on ylläpitää korkeaa 7,5 prosentin talouskasvua ja vähentää inflaatio 5,7 prosenttiin sekä säilyttää valuuttakurssivakaus. Öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu on haaste taloudellisen tasapainon ylläpidolle ja viime vuosina inflaatiotavoitteesta on vuoden lopulla hieman lipsuttu. Viennin ennustetaan kasvavan kaksi prosenttia. Maan tärkeimpiä vientituotteita ovat maakaasu, kaivostuotteet, puu ja kala.

Suurin osa valtion menoista suunnataan opetukseen, terveyteen, infrastruktuuriin, maatalouden ja hyvä hallinnon kehittämiseen. Menojen arvioidaan olevan 36,6 prosenttia BKT:sta vuonna 2008.

Myös hallinnon hajauttamisohjelmaa jatketaan. Monia investointihankkeita hallinnoidaan jo nyt maakunta- tai piirikuntatasolla.

Tehostettu veronkeruu kasvattaa valtion tuloja

Valtion tulojen arvellaan nousevan yli miljardin euron, mikä vastaa 15,9 prosenttia BKT:sta. Iso osa tuloista kerätään arvonlisä- ja tuloverotuksella. Verotulojen nousua selittää muun muassa veropohjan laajentaminen, verohelpotusten tiukentaminen ja verohallinnon tehostaminen. Mosambik on parantanut veronkeruuta vähentääkseen riippuvuutta ulkomaisesta avusta.

Valtion omilla tuloilla katetaan 44 prosenttia menoista kuluvana vuonna. Loput tulot tulevat avunantajilta joko lainoina tai avustuksina. Suurin osa ulkoisesta avusta katetaan yhä hankerahoituksella. Budjettituki puolestaan muodostaa 13 prosenttia kaikista tuloista, sektorituki ja yhteisrahastot 11 prosenttia ja yrityslainat kuusi prosenttia.

Vielä tänä vuonna ulkomaisen avun suhteellinen osuus nousee hieman ollen 20,5 prosenttia BKT:sta. Vuonna 2009 osuuden oletetaan laskevan 17,5 prosenttiin.

Lisää opettajia ja sairaanhoitajia

Kuluvana vuonna juoksevat menot nousevat edellisvuoteen nähden ollen 15,6 prosenttia BKT:sta. Juoksevista menoista 49 prosenttia käytetään palkkoihin ja muihin henkilöstökuluihin, 21 prosenttia tavaroihin ja palveluihin ja 18 prosenttia tulonsiirtoihin.

Esimerkiksi henkilöstökulujen lisäys mahdollistaa 12 000 uuden opettajan, 3200 sairaanhoitajan, 3100 poliisin sekä 350 oikeuslaitoksen henkilön palkkaamisen.

Myös investointeihin käytettävät varat kasvavat hieman, niiden osuus on 18 prosenttia BKT:sta. Mosambikilla on edessään huomattavia hankkeita infrastruktuurin, maaseutukehityksen, koulutuksen, terveydenhuollon ja luonnonsuojelun saralla. Suurin osa investoinneista rahoitetaan edelleen ulkomaisella avulla.

Varoja aluehallinnon kehittämiseen

Valtion rahaa ohjataan aiempaa enemmän piirikuntatasolle. Investointimenoista noin 43 miljoonaa euroa jaetaan piirikunnille käytettäväksi tuotannon tukemiseen, työllisyyden edistämiseen ja infrastruktuurin ylläpitämiseen.

Varoja jaettaessa otetaan huomioon piirikunnan laajuus ja asukasluku sekä alueen köyhyys. Aiempina vuosina kaikki piirikunnat saivat saman summan käytettäväksi.

Myös budjettitukea jakavat avunantajat ovat viime aikoina kiinnittäneet huomiota menojen epätasaiseen maantieteelliseen jakautumiseen ja alueellisiin eroavaisuuksiin etenkin opetus- ja terveyssektorilla. Esimerkiksi terveyssektorilla maakuntakohtaiset kulut henkilöä kohden vaihtelevat Zambesin maakunnan noin 1,5 eurosta per henkilö Maputon kaupungin lähes viiteen euroon per henkilö.

Heittoa talousarvion ja keskipitkän aikavälin suunnitelman välillä

Talousarviota tarkastellut IMF totesi, että talousarvio, makrotalousraami ja keskipitkä tulo- ja menokehys (MTEF) ovat keskenään linjassa. Jotkut sektorikohtaiset arviot heittävät kuitenkin verrattaessa MTEF:iä ja talousarviota.

Heitot oletettavasti vähenevät tulevina vuosina, kun MTEF-suunnittelu vahvistuu ja osaamista kasvatetaan myös eri sektoreilla. Toisaalta heittoihin vaikuttaa myös se, että ulkomaisen rahoituksen osuudesta ja avunantajien hankesuunnitelmista ei ole tarkkaa tietoa tarjolla riittävän ajoissa. Rahoituksen osuus voikin olla pienempi tai suurempi kuin on oletettu.

Esimerkiksi vuoden 2008 talousarviossa ulkomainen apu on 15 prosenttia suurempi kuin MTEF:n arvio. Ero johtuu toisaalta euron vahvistumisesta dollariin nähden, toisaalta siitä etteivät avunantajat pysty ilmoittamaan avun koko määrää ajoissa. Talousarvion ja MTEF:n vertaaminen onkin vaikeaa erityisesti sektoritasolla, jossa ulkoisen rahoituksen osuus on suuri.

Mosambikin tulot vuosina 2006-2010 (avautuu uuteen ikkunaan)

Mosambikin menot vuosina 2006-2010 (avautuu uuteen ikkunaan)