Suomi julkaisee omat emojinsa ensimmäisenä maana maailmassa

Suomi julkaisee ensimmäisenä maana maailmassa omat emoji-kuvasymbolinsa. Suomi-emojit kuvaavat suomalaisia tunteita ja ne ovat osa ulkoministeriön tuottaman ThisisFINLAND(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)-maakuvasivuston joulukalenteria. 

Emojis
Esimerkkejä Suomi-emojeista: Sauna, Unbreakable (Nokia, 3310) ja Headbanger.

Emoji-joulukalenteria voi seurata osoitteessa xmas.finland.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.) ja ThisisFINLANDin sosiaalisen median kanavissa.

Kalenterissa on perinteiseen tapaan 24 luukkua, joiden takaa avautuu joka päivä yksi Suomi-tunnetta kuvaava emoji. Osaa tunteista ilmentää maailmalla tunnettu suomalainen henkilö. Näiden lisäksi emoji-kokoelmaan on piirretty mukaan muita tärkeitä Suomeen liittyviä asioita.

”Erityisesti nuorten käyttämät emojit ovat mullistaneet viestintää samaan tapaan kuin tekstiviestin keksiminen. Emojeilla voi kommunikoida kuvallisesti sanojen sijaan ja sehän sopii suomalaisille”, ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Themankertoo.

Yhteensä runsaat 30 emojia sisältävä kokoelma on kokonaisuudessaan ladattavissa sovelluskaupoista ilmaiseksi joulukalenterin avauspäivänä, 1. joulukuuta. Emojit on suunnitellut yhdessä ulkoministeriön kanssa Art Director Bruno Leo Ribeiromarkkinointi- ja viestintätoimisto hasan & partnersilta.

ThisisFINLANDin joulukalenterissa on yhteensä 13 eri kieltä. Tavanomaisten ThisisFINLAND-kielten (englanti, espanja, kiina, venäjä, saksa, ranska, portugali) lisäksi emoji-kalenteri julkaistaan japaniksi, arabiaksi, koreaksi, hindiksi, puolaksi ja turkiksi.

”Suomi-emojit tehdään pilke silmäkulmassa, mutta toivottavasti ne avaavat muulle maailmalle erityispiirteidemme lisäksi myös vähän vahvuuksiamme, joista aseistariisuva rehellisyys on yksi esimerkki”, Petra Theman toivoo.

Emojit ovat Japanista lähtöisin oleva symbolikieli, josta on pikku hiljaa tullut osa jokapäiväistä viestintää ympäri maailman. Hymiöt ja muut, yleensä tunnetiloja kuvaavat, symbolit tiivistävät pieneen tilaan paljon informaatiota, ja niitä käytetään paljon erityisesti mobiiliviestinnässä sekä sosiaalisessa mediassa.

ThisisFINLAND-sivusto on ulkoministeriön tuottama ja Finland Promotion Boardin julkaisema. Finland Promotion Board kokoaa yhteen Suomen maakuvatyötä tekevät tahot ja linjaa maakuvaviestinnän vuosittaiset painopisteet.