Suomalaistaiteilija Aleksandra Mallet: "Meksiko tarjoaa taiteilijalle erinomaiset puitteet, mutta kilpailu on kovaa"

Mallet kaipaa kotimaastaan ainoastaan metsää ja hiljaisuutta. Helsingissä galleriaa pitänyt taiteilija ei ollut itse maalannut vuosiin, kunnes sattuma toi hänet Meksikoon. Nyt Mallet kertoo, miten Meksiko inspiroi häntä palaamaan oman taiteen pariin, ja miten hän taiteessaan yhdistää suomalaisen luonnon meksikolaisiin vaikutteisiin.

Helsinkiläistaiteilija Aleksandra Malletilla, 34, ei ollut aavistustakaan mihin spontaani lomamatka hänet tempaisi.

Kaksi vuotta sitten Mallet pakkasi laukkunsa ja lähti Atlantin toiselle puolelle Tulumiin päivän varoitusajalla. Oli tarjouslennot Cancuniin, Cancunissa ystävä ja aurinko. Heti seuraavana päivänä elämään asteli ranskalainen mies. Yksi asia johti seuraavaan, minkä myötä seuraavaksi oli parisuhde ja koti Méxicossa. Tänä päivänä Mallet maalaa kotistudiossaan Jukatanin niemimaalla Méridassa. Hänen ensimmäinen oma näyttely Méxicossa, "7 Días de Emociones", oli esillä huhtikuun loppuun saakka, ja lähiaikoina luvassa on kolme näyttelyä niin pääkaupungissa kuin Méridassakin.

Manner ei ollut tuttu ennestään, sillä aiemmin taiteilija oli käynyt vain New Yorkissa Yhdysvaltojen puolella. Latinalaiselta Amerikalta hän odotti köyhyyttä ja turvattomuutta vuorokaudenajasta riippumatta: mielikuvissa Meksiko esiintyi maana, jossa hädin tuskin uskaltaa kaduilla kävellä ja jossa lähiöt muistuttavat ghettoja. Todellisuus ei kohdannutkaan odotuksia.

Yllätys oli melkoinen, kun México osoittautuikin niin vihreäksi ja kansainväliseksi kaupungiksi.

Viime aikoina Mallet kertoo maalanneensa erityisen paljon sinisellä.

Sopiva kaaos ja sekavuus inspiroivat

Meksikoon muutto on ruokkinut luovuutta. Variaatio, monipuolisuus ja maan visuaalisuus esiintyvät Malletin puheessa usein, kun hän puhuu Meksikosta tai sen pääkaupungista. Hän kehuu luonnon monipuolisuutta: on vuoria, viidakkoa, autiomaata, Atlantti, Tyynimeri ja Karibia. Kaupungeissa häntä miellyttää erityisesti vaihteleva arkkitehtuuri.

Sopiva sekavuus inspiroi. Varsinkin pääkaupunki Méxicossa tuntuu, että kävelee jatkuvasti avonaisessa taidenäyttelyssä. Lisäksi kaupungissa on valtavasti museoita, tapahtumia, gallerioita ja taidenäyttelyiden avajaisia.

Helsingissä Malletilla oli oma galleria, jonka seinille hän ripusti muiden taiteilijoiden töitä. Oma maalaaminen jäi paitsioon. Meksikossa hän tarttui siveltimeen heti ensimmäisenä päivänä.

Malletin näyttely "7 Días de Emociones" oli esillä tänä keväänä Méxicon Condesassa.


Taiteilijalle maa tarjoaa erinomaiset olosuhteet: ammattia arvostetaan, taidetta ostetaan koteihin ja maalaustarvikkeet ovat edullisia. Mallet kuitenkin huomauttaa, että kilpailu on kovaa.

Aluksi naiivisti ajattelin, että eurooppalaisuus olisi valttikortti, jolla erottua joukosta. Nopeasti huomasin, miten paljon Meksikosta löytyy niin paikallisia kuin ulkomaisiakin taiteilijoita. Näyttelyiden saamiseksi saa paiskia töitä.

Taidekenttä on hänen mukaansa maassa jakautunut kahtia, minkä vuoksi taide ei ole koko kansan saatavilla. Taiteen koti on joko vauraiden kaupunginosien taidegallerioissa tai underground-taiteilijoiden suosimissa rosoisissa varastohalleissa. Välimuotoa ei ole, mikä Malletin mielestä heijastaa meksikolaista yhteiskuntaa laajemminkin.

Näyttelyssä oli esillä "7 días de Emociones" -ääniteossarja, joka on toteutettu yhteistyössä äänitaiteilija Christian Sjöholmin kanssa.

Inspiraatio suomalaisesta luonnosta, tulkinta meksikolaisin värein

Meksikossa Malletin tyyli on saanut muodonmuutoksen, enemmän tai vähemmän tarkoituksellisesti.

Ei täällä haluta katsella mustia tauluja, joissa on muutama lumihiutale. Maku on erilainen. Täällä kaivataan värejä, Mallet painottaa.

Tosiaankin: Malletin käyttämä paletti on värejä täynnä. Hän on hiljattain päätynyt käyttämään sinistä erityisen paljon, vaikka väri ei edes ole hänen suosikkejaan. Syyn hän arvelee löytyvän Méridan vahvasta mayakulttuurista, josta voi imeä vaikutteita. Mayat käyttävät sinistä väriä maalauksissa, veistoksissa, saviruukuissa, muraaleissa ja kankaissa.

Meksikossa asuessaan Mellet on myös havainnut, kuinka Eurooppa-keskeisestä näkökulmasta taidehistoriaa Suomessa käsitellään. Siksi hän on hankkinut paikallisia taidehistorian kirjoja laajentaakseen perspektiiviään, sillä Latinalaisessa Amerikassa on suuri kirjo lahjakkaita taiteilijoita.

Luontoaiheet toistuvan Malletin taiteessa.

Yksi asia kuitenkin on ja säilyy: rakkaus Suomen luontoon. Siksi luontoaiheet ovat olleet keskeisessä osassa hänen teoksiaan, eivätkä ne tule hänen töistään katoamaan tulevaisuudessakaan. Niin kaunis kuin meksikolainen luonto onkin, Mallet kertoo kaipaavansa suomalaisen luonnon puhtautta ja seesteisyyttä.

Täällä on vaikea löytää hiljaisuutta, vaikka menisi mihin. Keskellä viidakkoakin on kauhea metakka. Linnut huutaa, apinat huutaa, kaikki huutaa. Koko ajan on melske päällä, Mallet sanoo nauraen ja pohtii, mahtaisivatko meksikolaiset ahdistua Suomen hiljaisuudesta.

Maanjäristysten piinaamassa kaupungissa elämä kävi stressaavaksi

Luonnonvoimat ovat asia, jota Aleksandra Mallet ei vähättele. Viime vuonna 7. syyskuuta sattuneen maanjäristyksen aikaan hän oli kotonaan Condesan kaupunginosassa Méxicossa. Maanjäristys oli ensimmäinen syyskuun kahdesta maanjäristyksestä, se heikompi.

Talo heilui niin, että liikkuminen oli lähes mahdotonta. Olo oli aika avuton, Mallet muistelee kauhun hetkiä.

Mallet asuu ainakin vuoden loppuun saakka Jukatanin niemimaalla Méridassa.

Kun syyskuun toinen, 7,1 magnitudin maanjäristys iski 19. syyskuuta, Mallet oli onnekseen käymässä Méridassa, jossa hän vietti paljon aikaa puolisonsa työn vuoksi. Koti Méxicossa ei ollut yhtä onnekas, vaan vaurioitui pahasti. Yhteensä maanjäristyksessä kuoli yli 200 ihmistä pelkästään pääkaupungissa.  Condesa oli yksi eniten kärsineistä kaupunginosista, ja alueen rakennuksia korjataan edelleen.

Toinen maanjäristys veti nöyräksi ja sinetöi pariskunnan päätöksen muuttaa Jukatanin niemimaalle Méridaan – varsinkin, kun Mallet sai tietää odottavansa pariskunnan esikoista. Koti Méxicossa ei tuntunut enää turvalliselta ajatukselta.

Naapurit kehuivat, että talomme oli kestänyt 1985 tuhoisan maanjäristyksenkin. Me sen sijaan olimme hieman skeptisiä sen suhteen, kuinka monta luonnonkatastrofia yksi rakennus voi ottaa vastaan. Viimeisimmällä kerralla olisi jo voinut käydä todella huonosti, taiteilija perustelee.

Tällä hetkellä Malletilla on suunnitteilla kolme uutta näyttelyä Meksikossa.

Maalaaminen jatkuu toistaiseksi Méridassa. Vaikka puolison työsopimus päättyy loppuvuodesta, Mallet uskoo perheen jäävän Meksikoon ainakin vuodeksi eteenpäin.

Jäämme Méridaan tai palaamme Méxicoon mieheni työtilanteen mukaan. Itse tiedän olevani etuoikeutetussa asemassa voidessani työskennellä missä tahansa. Olen sellainen taiteilijasielu, että Meksiko maana kuitenkin sopii luonteelleni mainiosti, Aleksandra Mallet summaa.

Kirjoittanut: Laura Pylvänäinen