Brevröstning 2019: beställ material

I riksdagsvalet våren 2019 kan man också rösta genom brevröstning. För första gången kan röstberättigade finländare som är bosatta utomlands och finländare som är tillfälligt bortresta utomlands när valet pågår rösta per brev. Förhandsröstningen vid Finlands ambassader och konsulat ordnas som vanligt.

Så här förbereder du dig

  1. Du får ett meddelande om rösträtt till den adress som finns in Finlands befolkningsdatasystem.
  2. Kontrollera vid magistraten(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) att dina adressuppgifter är korrekta. Om din adress utomlands har ändrats ska du meddela det per e-post till [email protected].
  3. Du behöver inte meddelandet om rösträtt för att kunna rösta, men på meddelandekortet står viktig information till exempel om din valkrets och till vilken kommuns centralvalnämnd du ska skicka din brevröst.
  4. Beställ brevröstningshandlingarna i god tid före valet i justitieministeriets beställningstjänst. Beställningstjänsten öppnas den 14 januari 2019. Läs omsorgsfullt igenom materialet.

Så här röstar du

  1. Du kan rösta tidigast den 14 mars 2019 när kandidatnumrorna är offentliggjorda.
  2. Fyll i röstsedeln, lägg in den i valkuvertet och försegla det. Du måste ha två myndiga, opartiska och ojäviga vittnen närvarande när du röstar för att garantera valhemligheten och valfriheten.
  3. Posta valkuvertet i det medföljande ytterkuvertet tillsammans med följebrevet till centralvalnämnden i din röstningskommun. Din brevröst ska vara framme senast den 12 april kl. 19.00. Den som röstar betalar postavgiften.

Mer information

Justitieministeriets valwebbplats: www.vaalit.fi(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)
Telefonservice må–fre kl. 8–16 finsk tid på tfn +358 (0) 295 150 030
Kundservice per e-post [email protected]