Suomen edustustojen katsaus: Suomi 100 -juhlavuosi kasvatti Suomen näkyvyyttä maailman mediassa vuonna 2017

Satavuotiaan Suomen juhlavuosi nosti Suomen tavallista laajemmin otsikoihin ja artikkeleihin maailman mediassa . Muita keskeisiä teemoja olivat aikaisempien vuosien tapaan koulutusjärjestelmä, perustulokokeilu ja suomalainen design, käy ilmi ulkoministeriön edustustoilta keräämästä vuosittaisesta Suomi maailman mediassa –kyselystä.

Suomi maailman mediassa -katsauksessa edustustot arvioivat sitä, minkälaiset sisällöt ja uutiset löivät maailmalla läpi ja mitkä Suomen vahvuudet tai heikkoudet olivat vuoden aikana erityisesti esillä kunkin maan mediassa.

Medianäkyvyyden kannalta vuodesta 2017 teki poikkeuksellisen vahvan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhla. Näkyvyys vahvistui kaikkialla ja oli suurinta Yhdysvalloissa, Saksassa, Japanissa, Iso-Britanniassa sekä odotusten mukaisesti ennen kaikkea lähialueilla Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä. Finnish Crazy Games Australiassa, kaupunkifestivaali Minskissä, monumenttien sinivalkovalaisut sekä lukuisat muut kampanjat keräsivät runsaasti paikallista huomiota. Huippukohta mediaosumissa saatiin syntymäpäiväviikolla 2.-9.12., jolloin pelkästään kansainvälisiä verkkomedia-artikkeleita julkaistiin yli 2 600 kappaletta. Viikon kokonaistavoittavuudeksi on arvioitu yli 40 miljoonaa henkilöä.

”Kysely antaa kiinnostavaa tietoa kansainvälisen median näkemyksistä ja painotuksista, tuoden myös hyvin esiin kuinka mielikuvat vaikuttavat toimituksellisiinkin valintoihin. Maailmalla menestyneiden ja näkyvien suomalaisten rooli on tärkeä, mutta myös ulkoministeriön, edustustojen, Suomi 100 -sihteeristön, Visit Finlandin, Lapin ja Helsingin tekemä työ näkyy konkreettisesti eri aiheiden saamassa huomiossa.” ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Theman sanoo.

”Suomi 100 toimi tavoitteiden mukaisesti täkynä ja työkaluna, jolla Suomi ja Suomen vahvuudet saatiin vuoden aikana aiempaa enemmän esille. Haastavampia aiheita olivat Turun puukotustapaus ja esimerkiksi perussuomalaisten hajoaminen.  Kansainvälistä näkyvyysvajetta tuntuu selvästi liittyvän suomalaisiin yrityksiin.”, Petra Theman jatkaa.

Yleisarvio Suomen maineesta mediassa oli vuonna 2017 keskimäärin 3,96 asteikolla 1-5 kriittisestä ihannoivaan. Vuonna 2016 vastaava luku oli 3,88 ja vuonna 2015 3,74

Aikaisempien vuosien tapaan koulutusosaaminen oli selkeästi merkittävin yksittäinen teema, josta Suomeen liittyen keskusteltiin kansainvälisessä mediassa. Suomalaista kulttuuria – niin totuttua kuin epätavallistakin – hehkutettiin vuonna 2017 poikkeuksellisen paljon, erityismaininnan ansaitsee keppihevosharrastus. Suomen näkyvyys matkailukohteena jatkaa kasvuaan, esimerkiksi Kiinassa. Yksittäisistä asioista perustulokokeilu herätti edelleen runsaasti kysymyksiä erityisesti Euroopan maiden medioissa.

Kysely on tarkastellut kaikkia medioita, mutta erityisen tarkkaan on seurattu sanomalehtiä.  Tiedot perustuvat edustustojen arvioon ja osassa maita maksettuun mediaseurantaan.  Kyselyyn vastasi 79 Suomen 89:stä edustustosta. Yleisarvioita, edustojen näkemyksiä ja suoria mediasitaatteja on valikoitu oheiseen yhteenvetoon.

Lisätietoja: maakuvayksikön päällikkö Petra Theman, puh. +358 295 351 558 ja viestintäsuunnittelija Harri Kilpi, puh. +358 295 351 342.

Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]