Suurlähettiläs Matti Lassila tutustui Rooman MAXXI-museon Aalto-näyttelyyn – "Näyttely tekee Suomea tunnetuksi Italiassa"

Rooman merkittävimpiin modernin taiteen museoihin kuuluvassa MAXXI:ssa on käynnissä Alvar, Aino ja Elissa Aallon elämäntyöhön perehtyvä näyttely. Suomen Italian suurlähettiläs Matti Lassila tutustui näyttelyyn 13. helmikuuta puolisonsa Satu Mäki-Lassilan kanssa.

 


Kuvassa MAXXI-museon arkkitehtuuritarjontaa koordinoiva Elena Tinacci, suurlähettiläs Matti Lassila, MAXXI:n arkkitehtuuriosaston johtaja Lorenza Baroncelli sekä suurlähettilään puoliso Satu Mäki-Lassila.

Aalto-näyttely avautui MAXXI:ssa joulukuussa 2023, ja se jatkuu toukokuuhun 2024 saakka. Näyttely on MAXXI:n käynnissä olevista näyttelyistä suurin.

”Erittäin hienoa, että tämä näyttely on saatu Roomaan, ja että se on näin kattava ja kestää vielä puoli vuotta”, sanoo suurlähettiläs Lassila.


 

Näyttely on saanut suursuosion

Näyttelyssä on käynyt sen avautumishetkestä alkaen 13. helmikuuta mennessä jo noin 30 000 vierailijaa. Paikalle suunnistavat MAXXI:n arkkitehtuuritarjontaa koordinoivan Elena Tinaccin mukaan alan ammattilaiset, kuten arkkitehdit, mutta tämän lisäksi suurelle yleisölle Aaltojen muotokieli on tuttua, ja erityisesti heidän suunnittelemansa design tunnetaan Italiassa.

Suurlähettiläspari huomasi tyytyväisenä, että myös heidän vierailunsa aikaan näyttelyssä oli runsaasti katsojia, vaikka kyseessä oli tiistainen aamupäivä.

”Aalto on selvästi hyvin tunnettu ja arvostettu Italiassa, ja tällä näyttelyllä on suuri merkitys Suomen tunnetuksi tekemiselle Italiassa”, Lassila toteaa.

Näyttely sai Elena Tinaccin mukaan alkunsa MAXXI:n uuden johtajan aloitettua tehtävässään vuosi sitten – hän halusi painottaa museon tarjonnassa designia uudella tavalla. Siispä ensimmäistä designiin sukeltavaa näyttelyä lähdettiin rakentamaan ”designin juurilta”, kuten Tinacci sanoo. MAXXI:lle se tarkoitti Aaltoa.

Jo Aalloilla itsellään oli tiivis yhteys Italiaan. Alvar ja hänen ensimmäinen vaimonsa Aino viettivät kuherruskuukautensa Italiassa ja ihastuivat maahan siinä määrin, että myöhemmin mm. monet Artekin tekstiilit, kuten Siena-kangas, saivat nimeensä vaikutteita Italiasta. Aaltojen Venetsian matkan inspiroimana Alvar Aallon suunnittelema Jyväskylän työväentalo on taas saanut vaikutteita Venetsian Dogen palatsista.


 

Ei vain Alvar, vaan myös Aino ja Elissa

Alusta asti selvää oli myös se, että näyttely ei keskittyisi vain Alvarin, vaan myös Aino ja Elissa Aallon kädenjälkeen.

”Arkkitehtuuria ei useinkaan tehdä yksin vaan työryhmässä, joten on reilua ottaa tämä näkökulma huomioon. Lisäksi meillä oli MAXXI:ssa jo vuonna 2021 näyttely naisarkkitehdeista. Tarkoituksemme on tuoda antaa heille heidän ansaitsemansa kunnia ja näkyvyys, koska naisarkkitehdit eivät ole olleet historiassa harvinaisia, heitä ei vain ole nostettu esiin. Naisarkkitehtien unohtaminen ei ole totuudenmukaista historiankerrontaa, vaan ainoastaan yksi puutteellinen tapa kuvata todellisuutta”, Tinacci sanoo.

Hän tuokin esille, että juuri Suomesta valmistui koko maailman ensimmäinen naisarkkitehti, Signe Hornborg. Hän opiskeli Helsingin teknillisessä korkeakoulussa vuosina 1887-90.


 

Näyttely painottaa saavutettavuutta ja elämyksellisyyttä

Näyttely pyrkii ottamaan huomioon paitsi erilaiset suunnittelijat, myös erilaiset kävijät. Näyttelyn avajaisaulassa odottaa videopeli, jonka tarkoitus on tehdä näyttely saavutettavaksi kaikille: myös heille, joilla on mahdollisia näkö- tai kuulorajoitteita.

Näyttely painottaa muutoinkin kaikin puolin kävijäkokemuksen elämyksellisyyttä. Katsojan huomion vie mm. realistisiin mittoihin rakennettu Villa Mairean uima-allas, jonka sisällä kävijät pääsevät kävelemään ja ihmettelemään sen kaarevia rakenteita.

”Ihmiset haluavat kokea tiloja. Olemme huomanneet, että kolmiulotteiset esineet ovat yleensä näyttelyiden suosituinta antia, ja siksi Aalto-näyttelyssäkin on esillä monipuolisesti myös huonekaluja ja design-esineitä. Lisäksi pyrimme tekemään teknisistä piirustuksistakin lähestyttäviä kaikelle yleisölle”, Tinacci sanoo.