Unkarissa laaditaan kansallista akkustrategiaa

Unkarissa laaditaan kansallista akkustrategiaa

Suomi on yhtenä ensimmäisistä maista maailmassa julkaissut hiljattain kansallisen akkustrategiansa, jonka tavoitteena on vahvistaa akkualan innovatiivista ekosysteemiä, vauhdittaa Suomen kestävää ja vähähiilistä talouden kasvua sekä tukea liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamista. Suomen kansallinen akkustrategia kytkeytyy Euroopan unionin akkustrategiaan.

Vastaavanlaista kansallista akkustrategiaa valmistellaan parhaillaan myös Unkarissa: Unkarin hallitus aloitti valmistelutyöt syksyllä 2020 ja strategian on määrä valmistua vuoden 2021 alkupuolella. Neuvottelut viranomaisten, yritysten sekä tieteen edustajien kesken ovat käynnissä, mukana on myös Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) tukema, kestävän energian innovaatiomoottori InnoEnergy. Yhteistyön tavoitteena on lisätä ympäristöystävällisiä ratkaisuja Unkarin energia- ja liikennesektoreilla, sekä edistää maan integroitumista eurooppalaisiin toimitusketjuihin. Unkari on ensimmäinen Keski-Euroopan maa, joka liittyy Euroopean Battery Alliance:n jäseneksi.

Unkarissa autoteollisuudessa työskentelee yli 100 000 ihmistä, autonvalmistuksessa työskentelevien lukumäärällä mitattuna maa on EUn top-5:ssä. Daimler AG:n Mercedes, Volkswagen AG:n Audi ja Suzuki Corp kuuluvat Unkarin autonvalmistajiin, ja BMW AG rakentaa parhaillaan tehdasta Itä-Unkariin.

Unkari on houkutellut akkujen valmistajia suurilla valtiontuilla pienentääkseen autoteollisuutta mullistavan sähkövallankumouksen kielteisiä vaikutuksia. Ulkoministeri Péter Szijjártó ilmoitti tammikuun lopussa, että eteläkorealainen SK Innovation sijoittaa $2.3 miljardia Unkarissa sijaitsevaan kolmanteen akkutehtaaseen. Unkari myöntää projektiin historiansa suurimman investointituen.

Tehdas rakennetaan Iváncsaan, 50 kilometrin päähän Budapestista. Rakennustyöt aloitetaan noin 700 000 neliömetrin alueella tämän vuoden loppupuolella ja saadaan päätökseen vuonna 2028. Tehdas tulee työllistämään 2500 työntekijää ja sen tuotantokapasiteetti on 30GwH vuodessa. Tämän investoinnin ansiosta SK Innovation pystyy vastaamaan Euroopan markkinoiden akkukysyntään, joka odotetaan kasvavaan nykyisestä 41 gigawattitunnista yli kuudenkertaiseksi, noin 256 gigawattituntiin vuoteen 2025 mennessä.

Vahvan akkuteollisuuden synnyttäminen on yksi Euroopan vihreän siirtymän kulmakivistä, kirjoitetaan joulukuussa 2020 julkaistussa Euroopan komission uudessa akkuasetusehdotuksessa. Suomi ja mitä luultavimmin myös Unkari tulevat panostamaan lähivuosina toimialan osaamisen kehittämiseen, mikä edellyttää myös kansainvälisen yhteistyön tiivistämistä ja voi avata uusia mahdollisuuksia suomalais- ja unkarilaistoimijoiden välille.

 

Teksti:

Lähetystöneuvos Henna Knuuttila, Team-Finland -koordinaattori, Suomen suurlähetystö Budapest