Ulkoministeriön #Munvaikutus-kampanja kertoo, miten kehitysyhteistyö tuottaa tuloksia ja miten jokainen suomalainen osallistuu yhteistyöhön

Tiesitkö, että olet tehnyt yhteistyötä nepalilaisten, somalialaisten ja kenialaisten kanssa ja siten ollut mukana tukemassa tyttöjen koulunkäyntiä, toimittajien koulutusta ja työpaikkojen luomista? Jos yllätyit, ei se mitään. Kehitysyhteistyön tulokset ovat vaikuttavia, mutta me suomalaiset tiedämme niistä aika vähän. Ulkoministeriön 11. lokakuuta alkava kampanja avaa Suomen kehitysyhteistyön saavutuksia ymmärrettävästi.

Afganistanin kriisi on nostanut julkiseen keskusteluun kysymyksen siitä, mitä kehitysyhteistyöllä saatiin maassa aikaan ja kuinka työn tulosten käy. Usein juuri maailmalla tapahtuvat kriisit herättävät keskustelun kehitysyhteistyön merkityksestä.

Pitkäjänteistä yhteistyötä paremman maailman puolesta tehdään myös silloin, kun kriisit eivät nouse otsikoihin. Olennaista on ymmärtää, että kehitysyhteistyö on yksisuuntaisen avun sijaan yhteistyötä: sitä tehdään yhteistyössä kumppanimaiden ja -organisaatioiden kanssa. Lähtökohtana ovat kumppanimaiden omat kehityssuunnitelmat.

Kehitysyhteistyön kautta muun muassa vähennämme köyhyyttä, edistämme tasa-arvoa, luomme kestäviä työpaikkoja ja ennaltaehkäisemme uusien kriisien syntymistä eri puolilla maailmaa. Kehitysyhteistyön kautta vaikutamme siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy. Siten kehitysyhteistyö on osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikaa.

Ulkoministeriö haluaa #Munvaikutus-kampanjalla avata suomalaisille sitä, miten ja missä kehitysyhteistyö koskettaa meitä jokaista. Suomalaisina me kaikki osallistumme yhteistyöhön kumppanimaiden kanssa ja vaikutamme paremman maailman puolesta – tälläkin hetkellä.

”Kehitysyhteistyöhön liitetyt mielikuvat ovat välillä vanhanaikaisia ja yksipuolisia. Haluamme kampanjassa tuoda esiin sitä, millaista tämän päivän kehitysyhteistyö on ja kuinka se on avainasemassa esimerkiksi ilmastokriisiin ja pandemioihin vastaamisessa. Kehitysyhteistyö mukautuu muuttuviin tarpeisiin ja hakee jatkuvasti uusia, tehokkaita tapoja toimia”, sanoo yksikön päällikkö Ville Cantell kestävän kehityksen ja kaupan viestinnän yksiköstä. 

Kampanjassa kehitysyhteistyöstä puhumassa on joukko suomalaisia eturivin vaikuttajia. Yksi heistä on Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen kapteeni Tim Sparv, joka kokee kampanjan vastaavan vahvasti omia arvojaan.

”Uskon yhdessä tekemiseen ja siihen, mitä kaikkea tiimi voi saavuttaa, kun kaikki tukevat toisiaan. Jalkapallossa yksilö ei ole mitään ilman joukkuekavereita. Meillä kaikilla on omat tavoitteemme ja unelmamme, mutta ilman muita niitä on mahdoton saavuttaa. 

Minusta yhteistyö on elintärkeää elämässä yleensä. Tässä nopeasti globalisoituvassa maailmassa valtiot ovat sidoksissa toisiinsa enemmän kuin koskaan. Yhteistyö kehittyvien maiden kanssa on keino rakentaa parempaa planeettaa ja olen todella ylpeä työstä, jota Suomi maailmalla tekee.

Tähän kampanjaan osallistuminen käy yksinkertaisesti järkeen. Sen ajamat arvot ovat samoja kuin omani ja olen innoissani, että pääsen jakamaan tärkeän työn tuloksia, jotka usein jäävät huomiotta”, Sparv sanoo.

Instagramin seuratuin suomalainen, artisti ja somevaikuttaja Joalin Loukamaa haluaa osallistua kampanjaan, koska kokee sen luovan toivoa siitä, että jokainen voi vaikuttaa maailman tilaan.   

”Olen elänyt kahdessa hyvin erilaisessa kulttuurissa ja päässyt omin silmin näkemään ja kokemaan, miten eriarvoisessa asemassa tytöt ja pojat vielä tänä päivänä olemme ympäri maailmaa. Pääsy mukaan tähän kampanjaan tuo ehdottomasti uskoa siihen, että voimme yhteistyöllä vaikuttaa. Jos saisin päättää, joka ainoa tyttö maailmassa saisi käydä koulua ja joka ainoa äiti tarvitsemaansa tukea”, Loukamaa sanoo.

Sparvin ja Loukamaan lisäksi kampanjan pääkasvoja ovat radiojuontaja Anni Hautala sekä artisti-juontaja Cristal Snow.

#Munvaikutus-kampanja alkaa 11.10 ja jatkuu 24.10. saakka. Kampanjaa varten tuotettuja sosiaalisen median sisältöjä jaetaan Musiikkitalon seinälle Helsingissä viikolla 41. Radiokampanja osallistaa keskusteluun koko kampanjan ajan. Sosiaalisessa mediassa keskustelua voi seurata tunnisteella #munvaikutus. Kampanjaan voi osallistua osoitteessa munvaikutus.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.).

Kampanjan toteuttaa ulkoministeriö ja sen suunnittelusta vastaa suunnittelutoimisto Måndag.

Lisätiedot

  • Yksikönpäällikkö Ville Cantell, +358 295 351 847
  • Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]
  • Ulkoministeriön kautta voi esittää haastattelupyyntöjä myös kampanjassa mukana oleville vaikuttajille