Suomen vireät startupit ja arktinen osaaminen This is FINLAND Magazine 2019-2020:n aiheina

Suomen edustustoissa ja Team Finland -verkoston kautta erityisesti potentiaalisilla vientimarkkinoilla ja vientitapahtumissa jaettavassa lehdessä tutustutaan myös suomalaiseen ruokaan ja ruokakulttuuriin ja kaikille avoimiin kirjastoihimme Ivalosta Maarianhaminaan.

​​​​​​​Lehden aloitusteemassa Sitran johtaja Mari Pantsar avaa kiertotalouden selkeää päämäärää: meidän on taitettava ylikulutustamme, jotta pystymme rahoittamaan hyvinvointimme tulevaisuudessakin. Pantsar uskoo, että suomalaiset osaavat luoda maailman kunnianhimoisimman kiertotalousmarkkinan, joka kannustaa investoimaan ja luomaan uusia ratkaisuja.

Uutta syntyy myös startup-yrityksissä, joille Suomen yritysilmasto on houkutteleva ja suotuisa. Kasvuyrityssijoittaja Inka Mero avaa lehden pääkirjoituksessa omien kokemustensa kautta startup-yhteisömme vahvuuksia: ”Olemme yksi johtavista startup-maista maailmassa, ja tuemme aloittavia yrittäjiä monin tavoin: meillä toimivat aktiiviset bisnesenkelit ja opiskelijoiden yrittäjäverkostot; yhteiskunta on osallistava, hierarkiat matalia; julkista tutkimus- ja kehitysrahoitusta on saatavilla ja Suomeen muuttaville yrittäjille tarjolla on startup-viisumi.”

Vahvimmat startupit Suomessa syntyvät terveysteknologian, tekoälyn, langattoman teknologian, IoT:n ja pelialan ympärille. Tästä kertovat myös case-yrityksemme Valossa, Inme sekä Critical Force. Myös Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa jakaa tarinansa, kuinka hän itse lähti selvittämään, mistä koneoppimisessa ja uudessa tekoälyssä on kyse.

Ilmastonmuutos kääntää katseet arktisille alueille, jossa toimiakseen on osattava yhdistää herkkä ympäristö ja kaupallisuus sekä huomioitava myös hyytävän kylmät olosuhteet. ”Tämä ei ole pikku juttu, mutta Suomessa me tämän osaamme ja tätä osaamista tarjoamme muillekin”, vahvistaa VTT:n johtava tutkija Jaakko Heinonen.

Kansainväliselle lukijakunnalle suunnatun julkaisun tavoitteena on tarjota inspiroivia näkökulmia suomalaiseen osaamiseen, innovaatioihin, koulutukseen ja elämäntapaan, osana Suomen maakuvatyötä. Lehti on jaossa globaalisti toimitusneuvoston jakelukanavia hyödyntäen ja se julkaistaan maaliskuussa myös saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, kiinaksi ja venäjäksi.

”Tänä päivänä keskitymme monikanavaiseen maakuvaviestintään. Sosiaalisessa mediassa kävijämäärämme kasvavat voimakkaasti, mutta rinnalla tarvitaan laadukkaita julkaisuja jaettavaksi ympäri maailman”, sanoo maakuvayksikön päällikkö Laura Kamras ulkoministeriöstä. ”Tämän vuoden julkaisussa iloitsen erityisesti eturivin asiantuntijoidemme jakamista näkökulmista. Suomalainen osaaminen ja innovaatiot tulevat esimerkkien ja ihmisten kautta lähemmäksi ja herättävät meille tärkeisiin aiheisiin toivottua mielenkiintoa. Juuri tätä haluamme julkaisulla tarjota; kiinnostavia kurkistusikkunoita Suomeen.”

This is FINLAND Magazinea julkaisevat ulkoministeriö, Business Finland, Sitra ja Opetushallitus. Lehden tuotannosta vastaa Otavamedia Oy.

Lue This is FINLAND Magazine 2019-2020:

Lisätietoja:
Laura Kamras, maakuvayksikön päällikkö, ulkoministeriö, puh. +358 295 351 558
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Business Finland, puh. +358 400 339 597
James O’Sullivan, toimituspäällikkö, Good News from Finland, Business Finland, puh. +358 40 544 5922
Sari Tuori, viestintäpäällikkö, Sitra, puh. +358 294 618 241
Joanna Kumpula, International Marketing Manager, Study in Finland, Opetushallitus, puh. +358 295 338 587