Hongkong panostaa ympäristöystävällisempiin liikenneratkaisuihin erityisesti sähköistämiseen

Osana Hongkongin pyrkimystä hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä Hongkong julkaisi maaliskuussa 2021 tiekartan sähköajoneuvoihin siirtymisestä. Ensimmäinen askel liikenteen sähköistämisessä tulee olemaan uusien yksityiskäyttöisten polttomoottoriajoneuvojen ml. hybridiautojen rekisteröinnin vuoteen 2035 mennessä. Hongkongin päivitetty älykkään kaupunkikehityksen strategia sisältää aloitteita liittyen ympäristöystävälliseen liikkumiseen innovaatioita ja teknologiaa hyödyntäen. Hongkong tulee panostamaan kestäviin ja älykkäisiin liikenneratkaisuihin, erityisesti sähköautoihin – ja busseihin, liukukäytäviin ja liikkumista helpottaviin applikaatioihin, lisäämään raideliikenneyhteyksiä sekä pilotoimaan vihreää teknologiaa lauttaliikenteessä. Hongkongin lentokenttä ja satama ovat on maailman vilkkaimpia. Lentokentän laajentamisen yhteydessä koko lentokenttäalueesta on tarkoitus kehittää hiilineutraali yhteisö. Monet hongkongilaiset varustamot ovat sitoutuneita investoimaan puhtaaseen teknologiaan laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

Kuva Honkongin liikennettä

Hongkong julkaisi maaliskuussa 2021 tiekartan sähköajoneuvoihin siirtymisestä. Tämän lisäksi Hongkong on päivittänyt joulukuussa älykkään kaupunkikehityksen strategian, johon sisältyy myös aloitteita liittyen ympäristöystävälliseen liikkumiseen innovaatioita ja teknologiaa hyödyntäen. (Road map for the popularisation of electric vehicles https://www.enb.gov.hk/sites/default/files/pdf/EV_roadmap_eng.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.)  ja Hong Kong Smart City Blueprint 2.0 https://www.smartcity.gov.hk/(Linkki toiselle web-sivustolle.))  

Liikenteen osuus Hongkongin hiilidioksidipäästöistä on 19%. 90% näistä päästöistä tule ammattimaisesta tieliikenteestä sekä laiva- ja lentoliikenteestä. Tieliikenteessä yksityisautoilun osuus on suurin, 4,2% kaikista hiilidioksidipäästöistä, vaikka 90% matkoista tehdään julkisella liikenteellä. Liikenteen sähköistäminen on tärkeä osa Hongkongin hiilineutraalisuusstrategiaa. Samalla Hongkong pyrkii vähentämään ilmansaasteita ja tekemään Hongkongista älykkään kaupungin. Tavoitteena on nollata liikenteen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä. Hongkong tulee panostamaan kestäviin ja älykkäisiin liikenneratkaisuihin, erityisesti sähköautoihin – ja busseihin, liukukäytäviin sekä liikkumista helpottaviin applikaatioihin.

Ensimmäinen askel liikenteen sähköistämisessä on tieliikenteen sähköistäminen. Hongkong tule kieltämään uusien yksityiskäyttöisten polttomoottoriajoneuvojen ml. hybridiautojen rekisteröinnin vuoteen 2035 mennessä. Muiden ajoneuvojen osalta aikataulu tullaan määrittelemään vuonna 2025, mutta dieselkäyttöisistä ajoneuvoista tullaan luopumaan vuoteen 2027 mennessä.  Hongkong pohtii polttomoottoriajoneuvojen rekisteröinnin kieltämistä kokonaan vuoteen 2050 mennessä. Tällä hetkellä kaikista yksityisautoista 2,7% on sähkökäyttöisiä ja uusista autoista 12,4%.

Hongkong on tukenut vuodesta 2018 polttomoottorikäyttöisten yksityisautojen vaihtamista sähköautoihin rekisteröintimaksualennuksella. Kaupallisista sähköajoneuvoista ei peritä lainkaan rekisteröintimaksua. New Energy Transport Fundin kautta Hongkong on vuodesta 2011 asti tukenut vihreitä, innovatiivisia liikennepilotteja. Vuonna 2020 rahastoa lisärahoitettiin 800 miljoonalla HKD:lla.

Tieliikenteen sähköistymisen edistämiseksi Hongkongissa tullaan lisäämään latauspisteiden määrää nykyisestä 68.000 yksityisestä latauspisteestä 150.000 ja 3.350 julkisesta latauspisteestä 5.000 vuoteen 2025 mennessä. Uusien rakennuksien parkkipaikoista 30% tulee olla latauspaikkoja ja latauspisteiden rakentamista jo olemassa oleviin parkkihalleihin – ja paikoille subventoidaan.  Myös huoltoasemia muunnetaan 5-10 vuoden ajanjaksolla pikalatausasemiksi. Vuoteen 2025 julkisten latauspisteiden käyttö tulee olemaan ilmaista, jonka jälkeen lataus muuttuu maksulliseksi.

Hongkong suunnittelee ”tuottaja maksaa” –lainsäädännön (PRS) laatimista koskemaan akkujen kierrätystä muutaman vuoden sisällä.

Ympäristöystävälliseen liikenteeseen pyritään sähköistämiseksi lisäksi rakentamalla uusia raideliikenneyhteyksiä. Paikallinen raideliikenneyhtiö MTR tulee seuraavan kymmenen vuoden aikana laajentamaan Hongkongin raideliikenneverkostoa ja rakentamaan asemien yhteyteen kiinteistöjä yhteensä 100 mrd HKD arvosta. Hongkong tulee myös pilotoimaan vihreää teknologiaa kaupungin lauttaliikenteessä. Sähkölauttoja tullaan pilotoimaan vuoteen 2023 mennessä. Osan liikkumisen ympäristöystävällisyyden lisäämistä Hongkong pyrkii edistämään jalankulkua, mikä edellyttää esteettömyyden parantamista. Myös erilaisilla digitaalisilla sovelluksilla pyritään helpottamaan liikkumista ja vähentämään ilmansaasteita.

Hongkongin kansainvälinen lentokenttä (HKIA) oli maailman toiseksi vilkkain pandemiavuonna 2020 ja vilkkain vuotta aiemmin 2019, kun matkustajaliikennettä oli normaalisti (ACI). Osana ns. Greater Bay Area –alueen integraatiokehitystä Hongkong pyrkii edelleen vahvistamaan asemaansa kansainvälisen lentoliikenteen solmukohtana. Hongkongin lentokentän (HKIA) kolmas kiitorata tullaan tilaamaan vuona 2022 ja sen on määrä valmistua vuonna 2024. Lentokentänlaajennukseen liittyy myös logistiikkakeskus, jonka myötä lentorahdin määrä on tarkoitus nostaa 9 milj. t / vuosi, on määrä valmistua vuonna 2023. Lentokentän lähelle North Lantaun alueelle rakennetaan lisäksi uutta liike- ja viihdekeskusta SKYCITYä vuosina 2021-2027. (New World Development vastaa tästä hankkeesta.). Osa Greater Bay Area –integraatiota Hongkongin lentokentältä lähtevän Macaoon ja manner-Kiinan Zhuhaihin johtavan sillan tekosaarille rakennettaan tiloja lentorahtia varten sekä automatisoituja pysäköintilaitoksia matkustamisen helpottamiseksi Macaon ja manner-Kiinan puolelta. Nämä kaikki on tarkoitus linkittää HKIA:iin automatisoidulla junalla. Osana koko laajaa infrastruktuurihanketta Lantaun saaren pohjoisosasta on tarkoitus kehittää hiilineutraali yhteisö.  Hongkongin lentokenttä on lisäksi saanut hallinnoitavakseen Kiinan puolella sijaitsevan Zhuhain lentokentän. (Silta Hongkongista Macaon kautta Zhuhaihin lähtee Hongkongin lentokentältä.). Zhuhain kentästä kaavaillaan Hongkongin kentän neljättä kiitorataa, josta lähtisivät koneet erityisesti manner-Kiinan ns. tier2- ja tier3 -kaupunkeihin.

Hongkongin satama oli vuonna 2020 maailman 9. vilkkain ja laivaliikenteen päästöt merkittävä kasvihuonekaasujen lähde. Hongkongin varustamoyhdistys on yksi maailman suurimpia (Yli 200 milj. t kuollutta painoa). Useat hongkongilaiset varustamot kuten Pacific Bassin Shipping, Swiren China Navigation, K C Maritime, Caravel Group, Taylor Maritime ja Anglo-Eastern ovat Getting to Zero Coalitionin jäseniä ja investoivat uuteen teknologiaan polttoainetehokkuuden lisäämiseksi sekä hiili-intensiivisyyden ja päästöjen vähentämiseksi. Varustamot pyrkivät myös siirtymään aluksissaan vihreämmän polttoaineen käyttöön.

Pääkonsuli Johanna Karanko, Hongkong