Presidenten, statsministern och utrikesministern bland de synligaste finländarna i utländska medier 2022

De finska beskickningarna berättar att Finlands ansökan om medlemskap i Nato och Rysslands anfallskrig gav den politiska ledningen stor synlighet i internationella medier. År 2021 fick finländska idrottare flest omnämnanden i utländska medier, men i fjol toppade republikens president Sauli Niinistö, statsminister Sanna Marin och utrikesminister Pekka Haavisto listan tillsammans med idrottarna.

I det stora hela var Finlands ansökan om medlemskap i Nato och Rysslands anfallskrig mot Ukraina den största anledningen till att  Finlands synlighet ökade avsevärt 2022. Av utrikesministeriets medieöversikt framgår att Finlands synlighet tredubblades i internationella medier jämfört med 2021.

Rapporten Finland i världens medier sammanställer de finska beskickningarnas iakttagelser om Finlands mediesynlighet och resultaten av en kvantitativ mediebevakning. Medieöversikten ger en helhetsbild av de temaområden och innehåll som rör Finland och som har slagit igenom i de internationella medierna under det föregående året.

Finlands beredskap och försvarsförmåga beundras

Rysslands fullskaliga anfallskrig mot Ukraina väckte internationella mediers intresse för Finlands synvinklar och ställning som granne till Ryssland. På grund av anfallskriget förbättrades allmänhetens medvetenhet om den långa landgränsen mellan Finland och Ryssland, och pressen skrev bland annat om gränsbestämmelserna. 

Finlands beredskap och försvarsförmåga noterades i flera länders medier.

”I samband med Nato beskrevs Finland som ett väl förberett land som ständigt utvecklar sin försvarsförmåga. Medierna betonade att Finlands medlemskap i Nato kommer att stärka alliansen”, säger ambassaden i Warszawa.

Globalt sett var Natonyheterna i regel neutrala

Internationella medier följde noggrant Finlands och Sveriges medlemskapsprocess och rapporterade särskilt om de krav som Turkiet ställde i samband med processen. Medierna var också intresserade av hur Finland har allierat sig militärt.

Nyheterna som i huvudsak var neutrala byggde på rapporterna från internationella nyhetsbyråer. De europeiska medierna rapporterade aktivt och nyheterna var positiva. De nyheter som publicerades i ryska och kinesiska medier var tydligt negativare.

”År 2022 fick Finland större synlighet i världens medier än någonsin tidigare. Synligheten har varit en positiv sak för oss och gjort Finland mer känt. De utrikes- och säkerhetspolitiska frågorna och statsledningens stora synlighet har skapat en ny bild av Finland", säger Mikko Koivumaa, kommunikationsdirektör vid utrikesministeriet.

Nya namn bland finländska elitidrottare

Idrott har en viktig betydelse för Finlandsbilden och Finlands synlighet i internationella medier. År 2022 förmedlade världens medier nyheter om Finlands ishockeylandslags OS-guld i Peking och VM-guld i Finland. Även Iivo Niskanens framgångar i skidspåret i de olympiska spelen blev ett nyhetsämne.

Formel 1-föraren Valtteri Bottas var årets mest synliga finländare med 189 000 omnämnanden, även om Finland eller finskhet kommer sällan upp i samband med honom. Enligt uppgift från beskickningarna fanns det också nya namn bland de finländska elitidrottarna. Medierna följde basketspelaren Lauri Markkanens karriärutveckling i NBA och rallyföraren Kalle Rovanperä som blev historiens yngsta världsmästare i rally någonsin.

”Estländarna tycker att de finländska idrottshjältarna till hälften är deras hjältar också, och år 2022 var de stora fans av grenar där finländarna nådde framgång, såsom ishockey, skidåkning, bilsport och friidrott”, berättar ambassaden i Tallinn.

Ett ovanligt år gav den politiska ledningen exceptionell synlighet

Presidentens, statsministerns och utrikesministerns synlighet i internationella medier ökade påtagligt på ett år. År 2022 nämndes president Niinistö 141 000 gånger i internationella medier, året innan 9 289 gånger. Utrikesminister Haavistos namn dök upp 8 687 gånger år 2021 och i fjol så mycket som 53 500 gånger.
 
Statsminister Sanna Marin var den synligaste finländska politikern i utländska medier: hennes namn nämndes 146 000 gånger. För ett år sedan var antalet 19 594. Statsministerns namn förekom särskilt ofta i samband med nyheterna om ansökan om medlemskap i Nato. Statsministerns kvinnodominerade regering gav också Finland bred positiv publicitet.

Statsministerns festande noterades också i världens medier, men nyheterna var huvudsakligen neutrala eller positiva.

”Diskussionerna i radio och TV om statsminister Marins vilda festvideo var för det mesta ganska positiva. Många tycker att saker och ting är bra i Finland eftersom detta väckt en så stor uppståndelse”, beskriver ambassaden i Tunis den stora publiciteten.

Medieöversikten ger verktyg för arbetet med Finlandsbilden

Målet med översikten Finland i världens medier är att utreda vad som talas i världens medier när man talar om Finland. Bevakningen har gällt alla medier, särskilt noga har man följt de digitala nyhetsmedierna.
 
Översikten består av en kvantitativ och en kvalitativ analys. Den kvantitativa analysen baserar sig på globalt flerspråkigt material som samlats in med hjälp av ett program för mediebevakning.

Den kvalitativa analysen bygger på iakttagelserna från 68 finska beskickningar. Beskickningarnas svarstid för enkäten var december 2022 - januari 2023.

Utrikesministeriets mediebevakning används såväl för att följa utvecklingen av Finlands anseende som för att arbeta med Finlandsbilden.

”Nu måste vi vända det globala intresse som ansökan om Natomedlemskapet har väckt till vår fördel och ta vara på de uppstådda möjligheterna både politiskt och ekonomiskt”, säger ministeriets kommunikationsdirektör Koivumaa.

Mer information:

Mediekontakter och förfrågningar om intervjuer

  • Mikko Koivumaa, kommunikationsdirektör, tfn +358 295 350 427
  • Hanna Schneider, innehålls- och kommunikationsexpert, tfn +358 295 350 551
  • Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected]