Wolt on viimeisin tulokas Kreikan markkinoilla

Suomalaiset Kreikassa. Suurlähetystö laajentaa suomalaisten esittelyä myös Kreikassa oleviin suomalaisyrityksiin. Haastattelimme Wolt:in kansainvälisestä laajentumisesta vastaavaa Tony Honkasta yhtiön syntyvaiheista ja kansainvälistymisestä.

 

Kertoisitko Wolt:in syntytarinan? 

Wolt(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) perustettiin vuonna 2014 kuuden perustajan voimin. Miki sai alkuperäisen idean San Franciscossa muutama vuosi aiemmin, kun hänen ystävänsä tilasi autokyydin mobiilisovelluksella. Hänen huomionsa kiinnittyi siihen, kuinka sujuva kokemus oli ja kuinka kaikki toimi sovelluksen kautta aina tilaamisesta maksamiseen. Miki oivalsi, että tulevaisuudessa voimme tilata oikeastaan mitä tahansa mobiilisovellusten kautta, ja idea lähti kytemään.

Woltin sovellus julkaistiin ensimmäisen kerran Helsingissä vuonna 2015, ja alustalla oli aluksi mukana noin kymmenen ravintolaa ja kahvilaa. Alkumetreillä Woltin alustalla ei ollut kotiinkuljetusta vaan idea oli, että asiakas pystyi tilaamaan esimerkiksi kahvin tai ruuan etukäteen pöytään Woltin kautta. Pian kävi kuitenkin selväksi, että pelkkä jonon ohittaminen ei tuohon aikaan ollut kovinkaan iso helpotus ihmisille. Kotiinkuljetus oli osa, jota ihmiset toivoivat huomattavasti enemmän.

 

Miten Wolt on onnistunut ponnahtamaan start up –yrityksestä maailmanmaineeseen?

Se miten Wolt  on ponnistanut pienestä suomalaisesta toimijasta kansainvälisesti tunnetuksi yritykseksi voidaan minun näkökulmastani tiivistää muutamaan asiaan.

1) Teknisesti taitavat, välittävät sekä motivoituneet perustajat
Woltin vahvuus on aina ollut se, että ihmiset aidosti nauttivat sovelluksen käyttämisestä. Woltilla on keskitytty teknologiaan alusta alkaen, ja kuudesta perustajasta peräti neljä erikoistui sen kehittämiseen.

Välittäminen puolestaan näkyy siinä, että jokainen päätös pohjautuu siihen, miten kumppanien ja asiakkaiden kokemus olisi mahdollisimman hyvä. Perustajat halusivat myös ensimmäisestä päivästä lähtien palkata ihmisiä, jotka ajattelevat samoin.

Kolmas elementti on motivoituneisuus, mikä näkyy siinä, että perustajat haluavat luoda suomalaisen – ja laajemmin eurooppalaisen – menestystarinan. Wolt onkin pystynyt erottautumaan ja kilpailemaan alan jättimäisten toimijoiden kanssa hyvin siitäkin huolimatta, että ponnistamme pienestä Suomesta.

 

2) Suomalaiset juuret ja taitavat maatiimit

Helsinki oli ehdottomasti yksi vaikeimmista paikoista aloittaa tällä alalla: erittäin väljästi asuva pieni asukasmäärä (kansainvälisellä mittapuulla), kulttuuri, johon ei ole oikeastaan kuulunut ruuan kotiinkuljetus, korkeat kustannukset sekä haastava ilmasto. Meidän on siis ensin pitänyt saada ruoankuljetus toimimaan Helsingissä, joten olemme aina panostaneet teknologian kehittämiseen, toiminnan tehokkuuteen sekä siihen, että yksittäisen tilauksen menot ja tulot ovat tasapainossa. Monien alun haasteiden vuoksi teknologiamme on hyvin kehittynyttä ja Wolt on yksi alan tehokkaimmista yrityksistä.

Teknologian ohella avainasemassa ovat myös maatiimimme. Meille on tärkeää, että Wolt toimii oikeasti paikallisesti ja että esimerkiksi asiakkaat saavat nopeasti vastauksia heidän omalla kielellään. Näiden tiimien rakentaminen on aina jännittävää, mutta myös äärimmäisen palkitsevaa. 

 

3) Nopea ja tarkka rekrytointi
Iso osa Woltin menestyksestä perustuu tietenkin työntekijöihin. Olemme kasvaneet viidessä vuodessa kuudesta perustajasta yli 2500 henkilöön, joista suuri osa on palkattu viimeisen vuoden aikana. Nopeasta kasvusta huolimatta rekrytoinnissa on onnistuttu pitämään tarkkuus mukana. Kun yritys kasvaa nopeasti, on hyvin inhimillistä alkaa vain palkkaamaan ihmisiä nopeasti, koska työtä on paljon enemmän kuin mitä kukaan ehtii tehdä. Olemme valtavan onnellisia siitä, että kovasta paineesta huolimatta, olemme onnistuneet pitämään riman korkealla ja olemme saaneet yritykseen maailman parhaita osaajia, joille asiakkaiden ja kumppanien etu on kaiken lähtökohta.

 

4) Pitkäjänteinen ajattelu
Olemme aina lähteneet siitä, että ensin tulee luoda vakaa pohja eikä sännätä jokaisen mahdollisuuden perään. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että olemme keskittyneet luomaan kokemuksen, jota asiakkaat tai kumppanit eivät halua vaihtaa sen sijaan, että olisimme esimerkiksi välittömästi lähteneet maailman suurimmille markkinoille kilpailemaan meitä kokeneempien yritysten kanssa.

Tämä ajattelu on iso osa myös kansainvälistymistämme. Pohjoismaiden ja Baltian jälkeen päätimme lähteä maihin, joissa olisimme ensimmäisiä tai ensimmäisten joukossa, koska näissä maissa voisimme tuoda oikeasti jotain lisää asiakkaiden ja kumppanien arkeen ja oppia. Tämän ansiosta olemme nyt huomattavasti valmiimpia tarjoamaan palveluitamme myös Japanissa ja Saksassa, joissa avasimme viime vuonna. Molemmissa toiminta on lähtenyt jopa suurehkoja odotuksia paremmin käyntiin.

 

 

Mistä maista aloititte kansainvälistymisen ja missä vaiheessa yhtiön perustamisen jälkeen? Kuinka monessa maassa toimitte tällä hetkellä?

Ruotsi oli Woltin ensimmäinen maa Suomen ulkopuolella, ja avasimme siellä keväällä 2016. Menimme Ruotsiin kokemattomina ilman minkäänlaista markkinatutkimusta, ja suurelta osin siksi, että se oli Suomen naapurimaa. Opimme paljon kantapään kautta. Avasimme Virossa hiukan viisaampina elokuussa 2016.

Ruotsin ja Viron haastavien ensiaskeleiden jälkeen keskityimme kuuden kuukauden ajan rakentamaan prosesseja ja teknologiaa siihen suuntaan, että skaalautuminen olisi helpompaa. Kehittämisajanjakson jälkeen avasimme Tanskan, Liettuan ja Latvian, ja aloimme keskittyä Keski-Eurooppaan ja Kaukasiaan. Nykyään Wolt toimii 23 maassa ja yli 150 kaupungissa.

 

Milloin Wolt laajensi toimintaansa Kreikkaan ja miten päädyitte valitsemaan Kreikan siinä vaiheessa kohdemarkkinaksenne?

Avasimme Woltin Ateenassa tammikuussa 2019. Teimme Kreikasta meille tyypillisen muistion, jossa pohdimme markkinatutkimuksen löydöksiä. Kreikassa avaamista puolsi lopulta useampi asia, kuten  runsas määrä ravintoloita, kuluttajien hyvin omaksuma tapa tilata ruokaa kotiinkuljetuksella sekä hyvä yksikköekonomia eli se, että yksittäisen tilauksen menot ja tulot oli mahdollista saada tasapainoon – vain muutamia mainitakseni.

Vaikka lähdimme liikkeelle ravintoloista, joilla ei ollut kuljetusta, huomasimme pian myös muiden haluavan tehdä yhteistyötä meidän kanssamme. Tämän taustalla oli se, että meillä oli toimiva sovellus ja hyvä palvelu ja he näkivät yhteistyössä paljon potentiaalia tulevaisuuden kannalta.

 

Kreikassa yrityksen perustamiseen liittyvä byrokratia oli vielä muutama vuosi sitten aika raskasta. Minkälainen kokemus sinulle jäi tästä prosessista? Voitko kuvailla prosessia verrattuna muihin maihin, joissa olette aloittaneet tytäryhtiöiden toiminnan?

Jokaisessa maassa on aina omat erityispiirteensä ja yllätyksensä – niin myös Kreikassa. Yksi mieleenpainuva esimerkki liittyi yrityksen nimeen ja sen hyväksymiseen. Kreikassa yrityksen nimen pitää kuvailla varsin tarkkaan mitä yritys tekee. Kun tämä selvisi meille, kaikki siihenastiset vaihtoehtomme lensivät roskiin hetkessä. Pieneltä kuulostava asia vei meiltä yllättävän paljon aikaa. Toinen tällainen kokemus liittyy kreikkalaisiin pankkikortteihin. Olimme alkaneet testata kuljetuksia, ja huomasimme, että asiakkaamme eivät voi lisätä yhtäkään kreikkalaista pankkikorttia maksutavaksi Woltiin. Tutkimisen jälkeen selvisi, että tämä johtui Kreikan kriisin jälkeen luodusta “capital control” -rajoituksesta, jossa paikallisten pankkien myöntämiä kortteja ei voinut lisätä ulkomaisiin palveluihin. Meidän olisi tietenkin pitänyt ymmärtää kokeilla tätä aiemmin jo ennen kokeilun aloittamista, mutta se oli jostain syystä jäänyt tekemättä. Aloimme käydä asiaa läpi keskuspankin kautta ja pääsimme lopulta avaamaan palvelumme muutamaa kuukautta suunniteltua myöhemmin.

Samalla on sanottava, että meillä on myös hurjan positiivisia kokemuksia, ja olen iloinen, että alun kommelluksien jälkeen kaikki on lähtenyt sujumaan hyvin. Erityisen ylpeä olen paikallisesta tiimistämme. Avaamisen aikaan talouskriisi alkoi juuri rauhoittua, jolloin parhaat osaajat alkoivat palata Kreikkaan. Onnistuimme luomaan loistavan tiimin, joka on edelleen yksi tehokkaimmista ja aikaansaavimmista tiimeistä koko Woltilla.

 

Miten näet Kreikan markkinoiden potentiaalin? Ovatko kreikkalaiset oppineet käyttämään Woltin tarjoamaa alustaa tilauksiinsa?

Olen uskonut alusta asti siihen, että Kreikka on hyvin potentiaalinen maa. Asiakkaat ja kumppanit ovat ottaneet meidät valtavan hyvin vastaan, mikä on vahva merkki siitä, että me todella pystymme tuomaan heille lisäarvoa. Iso kiitos kuuluu paikalliselle tiimille, joka on saanut palveluun mukaan maan parhaita ravintoloita ja avannut toiminnan Larissassa ja Thessalonikissa.

 

Meillä on ilo jatkaa haastattelua Wolt Greece:n toimitusjohtajan, Dimitris Karelos:in kanssa, joka otti yhtiön ohjat käsiinsä jo projektin alkumetreillä, elokuussa 2018. Kreikan toimipiste kattaa myös Kyproksen ja Maltan markkinat. 

 

Vuosi 2020 oli kaikin puolin epätavallinen pandemian takia. Voitko Dimitris kertoa, kuinka paljon liikkumisrajoitukset näkyivät Wolt:in toiminnassa Kreikassa viime vuonna? Kuinka laaja valikoima teillä on ravintoloita ja muita ruokapaikkoja yhteistyökumppaneina Kreikassa?

Koronan ja erilaisten rajoitteiden kokonaisvaikutusta on jokseenkin vaikea arvioida, koska olemme edelleen nuori yritys Kreikassa ja toimintamme on niin sanotussa nopean orgaanisen kasvun vaiheessa. Käytännössä siis odotimme viime vuodelta kasvua jo ennen kuin tiesimme, että korona vaikuttaisi myös Kreikkaan. Paras arviomme on, että kasvumme ikään kuin pikakelasi 3–4 kuukaudella aikaa eteenpäin. Toisin sanoen saavutimme odottamamme tavoitteet nopeammin, eli emme siis puhu mistään valtavasta muutoksesta.

Woltia käyttää Kreikassa tällä hetkellä noin muutama tuhat ravintolaa ja muutama tuhat lähettikumppania. Palveluamme käyttää yhä suurempi määrä myös päivittäistavaratoimijoita. 

 

Nuorten työttömyys on korkea Kreikassa. Oletteko saaneet helposti rekrytoitua uusia lähettejä? Kuinka iso tytäryhtiönne on tällä hetkellä henkilökunnan määrällä laskettuna?

Kreikan toimistomme työllistää tällä hetkellä jo yli 100 henkilöä, ja henkilökunnan määrä tulee kasvamaan huomattavasti tämän vuoden aikana. Henkilöstömme on varsin nuorta, ja olemme ylpeitä, että voimme tarjota työtä ja uudenlaisia uramahdollisuuksia teknologia-alalla.

Toimiston henkilöstön ohella pystymme tarjoamaan runsaasti ansaintamahdollisuuksia myös kumppaneillemme, joista osa on opiskelijoita. Teemme Kreikassa jo nyt yhteistyötä tuhansien lähettien ja ravintoloiden kanssa. Uusien lähettien löytäminen on sujunut hyvin. Tällä hetkellä 7500 ihmistä jonottaa Kreikassa päästäkseen tekemään kuljetuksia ja toiveemme on, että pääsemme tarjoamaan myös heille työtä tulevaisuudessa.

 

Näin uutisista, että Wolt oli kerännyt 440 MEUR rahoituksen sijoittajilta. Miten teidän on tarkoitus laajentaa toimintaanne? Uutisissa oli mainintaa vähittäiskaupasta, kosmetiikasta ja lemmikkien ruuasta. Koskevatko nämä suunnitelmat kaikkia markkinoita, joissa olette läsnä?

Haluamme rakentaa jokaisen asiakkaan taskuun ostoskeskuksen, josta voi tilata haluamiaan tuotteita kotiovelle puolessa tunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uusien maiden ja kaupunkien ohella Woltista voi tilata kasvavissa määrin muutakin kuin ravintolaruokaa kaikissa toimintamaissamme. Meillä on kunnianhimoinen suunnitelma tälle vuodelle emmekä malta odottaa, että pääsemme kertomaan lisää.

 

Haastattelu: Jaana Oikarinen-Vasilopoulos

Kuvat: Wolt