Merenkulun koulutuksessa synergioita Suomen ja Kreikan välillä

Kreikalla on pitkät perinteet merenkulussa, ja kreikkalaiset laivanvarustajat ovat suurimpia eurooppalaisia toimijoita merenkulussa.

Kolme henkilöä käyttävät simulaattoreita.

Globaalilla tasolla kreikkalaiset omistavat noin viidenneksen merellä liikkuvista laivoista, joten kreikkalaisomisteisiin laivoihin on tarvetta myös isoja määriä koulutettua henkilökuntaa. Kreikan julkisen koulutussektorin tarjoamat aloituspaikat eivät ole riittäviä tarpeisiin nähden, ja siten myös yksityisellä sektorilla on tilaa tarjota alan koulutusta.

 

Aboamaren ja  GMC:n edustajat yhdessä opiskelijoiden kanssa koulutustilojen ulkopuolella Pireuksessa

Tähän saumaan on syntynyt suomalaiskreikkalaista merenkulun koulutusyhteistyötä Novia(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) –ammattikorkeakoulun alaisuudessa toimivan Aboa Mare(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) –merenkulkuakatemian/koulutuskeskuksen ja Pireuksessa toimivan GMC(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) –merenkulkuakatemian/koulutuskeskuksen välille. Ensimmäiset kreikkalaiset opiskelijat aloittivat koulutusorganisaatioiden yhteisessä kansivahtiupseerikoulutuksessa vuoden 2018 syksyllä. Konevahtiupseerin uusi koulutusohjelma alkoi puolestaan vuoden 2019 keväällä. Opiskelijoita on otettu sisään tähän mennessä 170 tarjolla oleviin koulutusohjelmiin, vaikka hakijoita on ollut moninkertaisesti opiskelupaikkoihin nähden. Suomalainen liikenteen valvontaviranomainen, Traficom(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), on tarkastanut koulutusohjelmat ja todennut ne kansainvälisten standardien mukaisiksi.

Molempien koulutusorganisaation tavoitteena on myös oppia toisiltaan ja vaihtaa parhaita käytäntöjä keskenään. Kreikan pitkät perinteet merenkulussa ja Suomen kansainvälisesti tunnustettu koulutusosaaminen, ja erityisesti ammatillisen koulutuksen käytännönläheinen opetustyyli ovat hyvä lähtökohta yhteistyön kehittämiselle. Suomen osaamisvahvuutena on myös arktisten alueiden navigointi. Molempien koulutusorganisaatioiden tavoitteena on jatkossa tarjota koulutusohjelmia myös korkeimmalle tasolle laivojen henkilökuntaa. Näistä koulutusohjelmista valmistuneilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea myös suomalaisen merenkulkualan kompetenssin sertifiointia.