Finpro ja MEK laajaan yhteistyöhön Suomen matkailun edistämisessä

Lisää paukkuja Suomi-brändin rakentamiseen ja matkailualan liiketoiminnan tukemiseen.

Finpro ja Matkailun edistämiskeskus MEK vastaavat tulevaisuudessa yhteistyössä Suomen matkailun edistämisestä. MEKin toiminnan painopiste on matkailullisen Suomi-kuvan edistämisessä ja sitä tukevassa tuotemarkkinoinnissa. Matkailun edistämistoiminnan rahoitus ja ohjaus ovat tulevaisuudessakin MEKin vastuulla.

Finpron tarjoaa matkailun edistämiseen maailmanlaajuisen vientikeskusverkostonsa ja yrityskehityskokemuksensa. Finpro ylläpitää ulkomailla yhteyksiä matkanjärjestäjiin ja mediaan sekä tekee päämarkkinoilla markkinointi- ja myynninedistämistyötä yhteistyössä suomalaisten alan yritysten kanssa. Järjestely ei aiheuta matkailuelinkeinolle ylimääräisiä kustannuksia.

Jatkossa MEK ostaa matkailun edistämispalveluja Finprolta. Finpro palkkaa noin 20 henkilöä hoitamaan matkailun edistämistoimintoja Suomen matkailuelinkeinon kannalta tärkeiden markkina-alueiden vientikeskuksiinsa: Viroon, Venäjälle, Saksaan, Iso-Britanniaan, Ranskaan, Italiaan, Espanjaan, Japaniin ja Kiinaan. Finpron vientikeskuksiin palkattavien matkailun edistämishenkilöiden rekrytointi alkaa julkisen haun kautta tammi-helmikuun taitteessa. Valinnat on tarkoitus saada pääosin tehdyksi maaliskuun loppuun mennessä.

MEKin ulkomaantoimistot suljetaan vuoden 2008 aikana. MEKin Helsingin toimintayksikkö jatkaa toimintaansa, mutta aiempaa suppeampana. Kaikkiaan MEKin palvelukseen jää vajaa 30 henkeä, kun luku vuoden 2006 lopussa oli noin 100.

MEK panostaa Suomi-kuvan rakentamiseen

Nyt tekeillä olevan rakennemuutoksen myötä MEK uudistaa toimintaansa merkittävästi. Painopiste siirtyy tuotemarkkinoinnista voimakkaammin Suomi-kuvan edistämiseen. Tutkimus- ja tuotekehitystoimintaa tehostetaan ja suurena yksittäisprojektina toteutetaan internetiin maaportaali, jonka arvioidaan olevan käytössä toukokuussa 2009.
Sisäinen haku on päättynyt ja uudet henkilöt on valittu helmikuun alussa. Koko muutoksen tarkka aikataulu riippuu muun muassa teknisistä seikoista, kuten vuokrasopimuksista, henkilöstöjärjestelyistä sekä mahdollisista matkailuun liittyvistä merkittävistä tapahtumista kevään aikana.

Finpron globaalista liiketoimintaosaamisesta tukea suomalaisille matkailualan yrityksille

Finpron ja MEKin yhteistyö vahvistaa osaltaan Suomen matkailualan toimintastrategian perusajatusta ”Matkailualan liiketoiminnan lähtökohta on matkailuyrittäjä”. MEKin toiminnan painopisteen siirtyessä matkailullisen Suomi-kuvan markkinointiin, jää tuotteistaminen ja tuotekehitys yhä enemmän yritysten omalle vastuulle. Tulevaisuudessa yrityksiä ohjataan matkailun vienninedistämisen lisäksi vahvemmin oman liiketoimintansa kehittämiseen, jossa yritykset voivat hyödyntää Finpron kansainvälisen liiketoiminnan osaamista.

Yhteistyön tarkoituksena on valjastaa Finpron kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijat, maailmanlaajuinen vientikeskusverkosto sekä markkina- ja toimialaosaaminen vahvasti suomalaisten matkailualan yritysten käyttöön. Finpro palvelee erityisesti kasvuhaluisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka haluavat käynnistää vientiä ja liiketoimintaa uusilla markkina-alueilla, kasvattaa liiketoimintaansa olemassa olevilla markkina-alueilla tai toimittaa tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille tehokkaammin.

Lisätietoja:

Jorma Turunen, toimitusjohtaja, Finpro, jorma.turunen(a)finpro.fi, p. 040 3433 462
Jaakko Lehtonen, ylijohtaja, MEK, jaakko.lehtonen(a)mek.fi,
p. 0400 871 799

Tiedote 22.1.2008
























kauppa