Rohkea rokan syö: kuinka päästä Ranskan elintarvikemarkkinoille?

Rakkaus hyvää ruokaa kohtaan ja gastronomia osana arkea ja juhlaa lienee yksi voimakkaimmin Ranskaan liitetyistä mielikuvista – eikä turhaan! Miten siis ruokaan intohimoisesti suhtautuvan maan markkinoille voi päästä ja mitä pitää ottaa huomioon?

Suomalaisa tuotteita kaupan hyllyllä. Kulinarismilla ja sen myötä maa- ja elintarviketaloudella on aina ollut erityinen asema ranskalaisten sydämissä ja jopa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Arvostus maaseutua, viljelijöitä ja heidän tuottamiaan erinomaisia tuotteita kohtaan on perinteisesti ollut suurta.

Ranskan markkinoista kiinnostuneen on hyvä tiedostaa, että viime vuosikymmenen aikana elintarvikkeiden kulutuksessa on tapahtunut syvällisiä muutoksia. Erityisesti suuret merkit ovat menettäneet asemiaan, kun luottamus tuotteen laatuun ja sisältöön pitää nykyään lunastaa jatkuvasti, eikä pelkän tunnetun logon vetovoima enää yksinään riitä. Esimerkiksi ilmasto- ja ympäristökysymykset sekä huoli kemikaalien liiallisesta käytöstä ovat viime vuosina nousseet erittäin näkyvään asemaan julkisessa keskustelussa. Ranskalaiset ovat hyvin valveutuneita ja haluavat tarkkoja tietoja torjunta-aineiden ja lannoitteiden käytöstä.

Luomuruokaa ja artesaanioluita

Kun otetaan huomioon kulutuskäyttäytymisen muutos, ei ole yllättävää, että lähi- ja luomutuotanto ovat vahvistaneet jalansijaansa Ranskassa ja luomutuotteiden markkinat ovat kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa 3,1 miljardista eurosta vuonna 2009 yhteensä 9,7 miljardiin euroon vuonna 2018.

Eri syistä kuluttajaa epäilyttävien ainesosien listalle ovat päätyneet esimerkiksi erilaiset lisäaineet, väriaineet, sakeutusaineet, kaikenlaiset kemikaalit, palmuöljy, nitriitit ja niin edelleen. Lisäksi gluteenittomien tuotteiden kysyntä on kasvanut ja esimerkiksi suomalaiselle gluteenittomalle kauralle riittää ostajia.

Huomionarvoista on niin ikään juomasektorilla tapahtunut kehitys: Perinteinen viinimaa Ranska on nykyään monipuolinen oluentuottaja ja pienpanimoita on syntynyt huomattavan paljon. Näiden menestystä siivittää käsityöläisyyteen nojaava imago. Markkinoita hallitsevat volyymin puolesta edelleen suuret panimot, mutta nekin ovat täydentäneet tuotevalikoimaansa niin kutsutuilla artesaanioluilla, joita ne hankkivat useista maista.

Viime syksynä Team Finland Ranska julkaisi luomutuotteiden kysyntää Ranskan markkinoilla koskeva Business Opportunity(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), johon aktivoitiin parikymmentä suomalaisyritystä. Yritysten ostajatapaamiset luomukauppaketjujen kanssa on tarkoitus järjestää myöhemmin tänä vuonna.

Kaikkiaan viime vuosikymmenen kehityskulku on selkeästi lisännyt pientuottajien markkinaosuutta, kun taas teollisen mittakaavan tuotantoa kohtaan tunnetaan aiempaa enemmän epäluuloa. Kuluttajat arvostavat tuotteita, jotka koetaan luonnollisina, terveydelle turvallisina ja ympäristöystävällisinä. Ranskalaiset kuluttajat ovatkin muuttaneet käyttäytymistään kohti entistä terveellisempää syömistä, johon kuuluu esimerkiksi lihansyönnin vähentäminen.

Uutta ranskalaisessa ruokakulttuurissa: vegaanisuus

Uusi ilmiö ranskalaisessa ruokamaisemassa on vegaanisuuden nousu. Siitä kertovat kasvispohjaisia lihankorvikkeita tarjoavien start-up-yritysten lisäksi myös heikot signaalit. Vai miltä kuulostaa keski-iässä oleva ruokakaupan omistaja, joka ohimennen toteaa, ettei ole enää useampaan vuoteen syönyt punaista lihaa? Lihansyönnin vähentämisestä on toki vielä matkaa vegaaniruokavalioon, mutta orastavia merkkejä on ilmassa paljon. Esimerkiksi vuonna 2017 ranskalainen meijerijätti Danone hankki omistukseensa 12,5 miljardilla dollarilla kasvipohjaisia elintarvikkeita valmistavan yhdysvaltalaisen WhiteWave-yrityksen.

Team Finland Ranska on hiljattain julkaissut myös sales leadiin kansainvälisen vegaaniravintolaketjun laajenemista Ranskaan(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan). Lead on iloksemme herättänyt kiinnostusta suomalaisyrityksissä.

Suomalainen tarjonta kiinnostaa Ranskassa, erityisesti erilaiset kasviproteiinit ja maitotuotteiden kasvipohjaiset korvikkeet. Myös marjoja ja kauratuotteita, Suomen superfoodia, aiotaan tarjota ravintolaketjulle. Lue lisää Food from Finlandin kampanjasta Pariisissa(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Teksti:

Anna Esko, Team Finland -koordinaattori, Suomen suurlähetystö, Pariisi
Kimmo Närhinen, maatalousneuvos, Suomen suurlähetystö, Pariisi
Heidi Romu, kaupallinen neuvonantaja, Business Finland, Pariisi

Kuva: 

Nora Klami, Suomen suurlähetystö