Hän-kampanja Ranskassa

Suomen suurlähetystöt eri puolilla maailmaa ovat toteuttaneet suomen kielen sukupuolineutraalin hän-pronominin nimeä kantavia yhdenvertaisuuskampanjoita. Helmi-maaliskuussa 2020 oli Ranskan vuoro. Suomen Pariisin-suurlähetystön Hän-kampanjan tavoitteena oli kannustaa ihmisiä pohtimaan ja jakamaan tapoja edistää tasa-arvoista yhteiskuntaa.

Yhdenvertaisuus on yksi suomalaisen yhteiskunnan perusarvoista, ja sukupuolten välinen tasa-arvo ja syrjinnän poistaminen Suomen ihmisoikeuspolitiikan kulmakiviä. Yhdenvertaisuus on maailmanlaajuisesti tärkeä kysymys, ja Suomi haluaa ulkopolitiikallaan edistää sen toteutumista. On totta, että Suomessakin yhdenvertaisuuden toteutumisessa on edelleen puutteita, eikä sukupuolineutraali hän-pronomini ole tasa-arvon tae. Hän on kuitenkin eräänlainen yhdenvertaisuuden symboli, ja tämän takia se on valittu kampanjan nimeksi.

Ranskassa Hän-kampanjaan sisältyi keskustelutilaisuus, Hän-tunnustuksen luovutus, julistekampanja Pariisin metroasemilla sekä kampanja sosiaalisessa mediassa.

Hän-tapahtuma kokosi asiantuntijat yhteen keskustelemaan yhdenvertaisuuden edistämisestä

Suurlähetystö järjesti keskiviikkona 26.2. tilaisuuden otsikolla Tout le monde est Hän - Comment promouvoir une société égalitaire et inclusive. Keskustelussa käsiteltiin yhdenvertaisuuden haasteita ja sen edistämistä niin koulutuksessa ja työmarkkinoilla kuin politiikassa. Puhujat edustavat yhdenvertaisuuden eri tulokulmia ja oman alansa terävintä asiantuntemusta:

  • Delphine O, YK:n Generation Equality Forumin pääsihteeri
  • Flora Bolter, Jean Jaurès -säätiön LGBT-keskuksen johtaja
  • Annastiina Heikkilä, suomalainen toimittaja ja kirjailija
  • Florence Migeon, inklusiivisen koulutuksen asiantuntija Unescosta
  • Olivier Thévenon, ekonomisti OECD:stä
Tapahtuman esiintyjät ryhmäkuvassa.
Kuvassa keskustelutilaisuuden puhujat sekä Inter-LGBT:n edustajat.

Yleisö koostui alan parissa työskentelevistä virkamiehistä, kansalaisyhteiskunnan edustajista, diplomaateista, tutkijoista ja opiskelijoista. Tilaisuuden päätteeksi suurlähettiläs Teemu Tanner luovutti Hän-tunnustuksen Ranskan sateenkaarijärjestöjen kattojärjestön, Inter-LGBT:n, edustajille. Hän-kampanjalla halutaan myös tukea yhdenvertaisuutta edistäviä toimijoita eri puolilla maailmaa. Luettelo Hän-tunnustuksen saaneista toimijoista eri maissa löytyy kampanjan verkkosivulta(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan).

Kampanja metrossa ja sosiaalisessa mediassa kannustaa pohtimaan keinoja edistää yhdenvertaisuutta

Hän-julisteessa kolmen eri-ikäisen ihmisen kädet kietoutuvat keskenään. aan. Keskustelutilaisuudessa 26.2. lanseerattiin myös Hän-julistekampanja, joka jatkuu Pariisin metroasemilla 10.3. saakka. Kampanja leikittelee ranskalaisperäisillä suomen kielen sanoilla - kuten bulevardi, terassi ja putiikki - ja tarjoaa vastalahjaksi suomen kielen pronominia hän. 

Kampanjajuliste kehottaa pohtimaan, kuinka jokainen meistä voi edistää yhdenvertaisuutta, ja osallistumaan kampanjaan sosiaalisessa mediassa. Suurlähetystön sosiaalisen median kanavilla (Facebook(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), Twitter(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), Instagram(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)) keskustelutilaisuuden puhujat vastaavat omissa videotervehdyksissään tähän kysymykseen ja kertovat kuinka me kaikki voimme arjessa, koulussa, työpaikalla, ihmissuhteissamme kantaa oman kortemme kekoon yhdenvertaisemman maailman puolesta.

Osallistu kampanjaan #hän #han!

Kampanjan verkkosivut: finland.fi/hän(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) 

Teksti ja kuva: Nora Klami