Komissio vastasi Suomen huoleen Venäjän suunnittelemista konttiliikenteen muutoksista
Venäjän hallituksen asetusluonnoksen mukaan Venäjälle tuotavat 20 jalan tai sitä suuremmat kontit siirrettäisiin kuljetettavaksi joko meritse tai rautateitse. Asetusluonnos koskisi tuontia ja transitioliikenteen konttikuljetuksia Venäjälle Suomen, Viron, Latvian ja Ukrainan kautta.
Suomen näkemyksen mukaan asetuksella olisi kielteisiä vaikutuksia Euroopan unionin ja Venäjän välisiin taloussuhteisiin sekä liikennealan yhteistyöhön. Käytännössä hanke halvaannuttaisi koko itärajan tavaraliikenteen, sillä EU-maiden ja Venäjän rautateillä ei ole riittävää välityskykyä, eikä kalustoa kuljettaa näin suuria määriä kontteja Venäjälle. Yksinomaan Suomen kautta kuljetettiin viime vuonna noin 200 000 konttia, joista rautateitse kuljetettiin vain 7 000.
"Pidän järkevänä ilmastopoliittisista ja logistisista syistä siirtää mahdollisimman paljon tavarakuljetuksia rautateille, mutta konttien siirtoa raiteille ei ole mahdollista toteuttaa yhtäkkisellä hallinnollisilla päätöksellä", sanoi ministeri Vehviläinen eilisessä kokouksessa.
Ministeri Vehviläinen kertoi lähettäneensä asiasta kirjeen liikennekomissaari Antonio Tajanille sekä tulli- ja verotuskomissaari Laszlo Kovacsille. Liikennekomissaari Tajani vastasi eilisessä kokouksessa Suomen huoleen ja kertoi komissiolla olevan Suomen kanssa hyvin yhteneväisen käsityksen asetuksen kielteisistä vaikutuksista koko EU:n ja Venäjän väliseen kauppaan ja liikennesuhteisiin. Tajani lisäsi myös, että hän ja Kovacs ovat lähettäneet Venäjän hallitukselle asiasta kirjeen, jossa vaaditaan Venäjää harkitsemaan uudestaan asetuksen antamista.
Liikenne-, televiestintä- ja energianeuvostossa keskusteltiin myös mm. telepaketin tilanteesta sekä öljyvarastoja koskevasta direktiiviehdotuksesta.