Business Finland: Sports & Wellbeing – vienninedistämismatka Espanjassa

Business Finland: Sports & Wellbeing – vienninedistämismatka Espanjassa

Suomen suurlähetystö Madridissa ja Business Finland järjestivät 22.-23. toukokuuta Madridissa Sports & Wellbeing –vienninedistämistapahtuman.

Suomalaisille urheilu- ja hyvinvointialan yrityksille suunnatun tapahtuman tarkoituksena oli tuoda suomalaiset alan huipputekijät ja edelläkävijät saman pöydän ääreen espanjalaisten yritysten ja urheiluseurojen kanssa. Suomesta matkalle lähti edustajia kahdeksasta uraauurtavasta yrityksestä: AinoHealth, AISpotter, Coplays, Footbalance, Hydrohex, Myontec, Navigil ja Polar. Osalle yrityksistä Espanja on uusi potentiaalinen vientimarkkina, kun taas toisille kiinnostavaa oli suhteiden tiivistäminen jo olemassa olevien kontaktien kanssa. Matkaa pohjustettiin julkaisemalla katsaus Team Finlandin marketopportunities.fi –sivustolla ja järjestämällä kiinnostuneille yrityksille sektoriin liittyvä webinaari.

”Espanja on mielenkiintoinen markkina suomalaisille urheilu- ja hyvinvointialan yrityksille, koska terveystietoisuuden lisääntyminen ja talouskasvu tukevat alan palveluiden myyntiä markkinalla. Urheilu- ja hyvinvointialan toimijoiden lukumäärä Espanjassa on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina ja alan ekosysteemiin on tullut mukaan uusia innovaatiohubeja”, kertoo Business Finlandin Espanjan toimiston Advisor Annabella Polo.

Matkan ensimmäisenä päivänä suomalaiset vierailivat Microsoft Global Sports Innovation Centerissä (GSIC). Vierailun tarkoitus oli syventää tilannekuvaa Espanjan urheilu- ja hyvinvointialan ekosysteemistä ja tulevaisuuden kehityksestä. Iltapäivällä suomalaiset yritykset suuntasivat suurlähettilään residenssiin B2B matchmaking-tilaisuuteen. Tilaisuuden avasi Suomen suurlähettiläs Tiina Jortikka-Laitinen, minkä jälkeen suomalaisyritysten edustajat pitivät lyhyet esittelyt palveluistaan espanjalaiselle yleisölle. Varsinainen matchmaking-osio valmisteltiin yhdessä konsulttifirma Inseltraden kanssa. Espanjalaisista yrityksistä mukana olivat muun muassa kansainväliset Acciona ja Ferrovial, sekä urheiluseuroista AD Alcorcón, UD Sanse ja Balonmano Corazonistas.

Tapahtuman toisena päivänä suomalaisilla yrityksillä oli mahdollisuus vierailla Liberty Seguros ja AXA vakuutusyhtiöissä sekä Club Movistar Estudiantes koripalloseuran luona. Liberty Seguros ja AXA ovat tunnettuja edelläkävijöitä corporate wellness –sektorilla Espanjassa, kun taas Club Movistar Estudiantes on viime aikoina panostanut digitaalisten palvelujen lisäämiseen seuran toiminnassa. Ilman suurlähetystön ja Business Finlandin tukea ja kontakteja, ovien avaaminen näihin yrityksiin voi olla haastavaa suomalaisille pk-yrityksille Espanjan markkinoilla.

”Matchmaking tapahtumassa pääsin keskustelemaan monen eri joukkueurheilulajin seuran ja heidän edustajien kanssaan. Kaikki olivat kiinnostuneita automaattisesta videoanalyysistä mitä tarjoamme ja sen mahdollisesta hyödyntämisestä heidän oman toimintansa kehittämiseksi. Lisäksi erillinen tapaaminen Club Movistar Estudiantes -koripalloseuran kanssa oli kiinnostava, sillä he ovat parhaillaan ottamassa käyttöön digitaalisia palveluja koko seuran tasolla. Odotankin mielenkiinnolla, että pääsemme jatkamaan keskusteluja palvelumme yksityiskohdista mahdollisimman monen seuran kanssa. AISpotter kuuluu GSIC:n verkostoon ja vierailun yhteydessä minulla oli myös mahdollisuus tavata heidän kanssaan ja päivittää tietoja”, kommentoi Timo Rousti (AISpotter) Madridin vierailua.

”Delegaatioon osallistui kahdeksan suomalaista yritystä, joiden päämääränä oli kartoittaa Espanjaa kohdemarkkinana ja tavata potentiaalisia asiakkaita. Kotiin vietävää yrityksillä oli, että espanjaa puhuva ihminen tekee yritysesittelyn, esitysmateriaali on espanjaksi sekä tiivis ulosanti ’oneslider’ -tyylisesti ja mallit konkretisoimaan tuotetarjontaa. Lisäksi sen avulla saavutettiin kontakteja jatkokeskusteluita varten, pilotointimahdollisuuksia ja potentiaalisia leadeja. Tapahtuma kokonaisuutena oli onnistunut, jäämme odottamaan liiketoiminnallista avausta ja menestystä”, tiivistää matkalle mukaan lähtenyt Business Finlandin Health & Wellbeing Senior Advisor Harriet Gullstén. Suurin osa matkalle lähteneistä yrityksistä onkin ilmoittanut jatkavansa liiketoimintansa kehittämistä Espanjassa matkan jälkeen.