Nyheter om coronaläget i Egypten

Vi rekommenderar att man håller sig uppdaterad om situationen med hjälp både av lokala och finländska informationskällor.

Inresebestämmelser

Egypten har uttalat att det kommer att kräva ett negativt PCR-testresultat eller uppvisande av ett EU intyg om Covid-19 vaccinering från passagerare som kommer in i landet från den 1. september. Testresultatet måste tas högst 72 timmar före ankomst till landet. Intyget om vaccinering måste visa två mottagna vaccinationer. 

 

Hälsovård

Egyptiska myndigheter rekommenderar att den som misstänker coronasmitta ringer landets hälsovårdsministerium på numret 15335 eller 105. Patienter som har coronasmitta tas in på särskilda sjukhus.

Det är obligatoriskt att använda munskydd i all kollektivtrafik samt i alla byggnader och utrymmen där många människor rör sig.

Här hittar du de egyptiska myndigheternas coronarelaterade medelanden: www.care.gov.eg(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster). Där kan man bland annat läsa om antalet smittade och hitta kontaktuppgifter till de viktigaste myndigheterna. Webbplatsen är helt på arabiska och går att läsa endast i Egypten. På Facebook publicerar landets hälsovårdsministerium dagligen information om antalet smittade i Egypten: www.facebook.com/egypt.mohp(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

 

Sanktioner för brott mot begränsningarna

Om man bryter mot bestämmelserna kan man bli bötfälld.

 

Bra att veta

Flyg avgår från Egypten till Europa.

 

Beskickningens kundbetjäning

Kundbetjäningen vid Finlands ambassad i Kairo är öppen. Telefonnummer under tjänstetid: +20 2 2586 9000, e-post: [email protected]. I nödfall efter tjänstetid kan man ringa utrikesministeriets jour: +358 9 1605 5555.

Ambassaden i Kairo strävar efter att uppdatera lägesöversikten dagligen på sin webbplats (Öppnar nytt fönster) och på Facebook(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

 

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

Om du redan har gjort en resenamälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din amälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till [email protected] ch be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.