Suomesta Grüne Wochen kumppanimaa 2019

MTK (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)on allekirjoittanut sopimuksen maailman suurimman ruoka-alan messutapahtuman pääyhteistyökumppanuudesta. Sopimuksen mukaan Suomi on kumppanimaa 18.–27.1.2019 Berliinissä pidettävillä Grϋne Woche (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)-messuilla. Sopimus mahdollistaa sen, että suomalainen puhdas arktinen ruoka puhtaasta luonnosta, kestävä suomalainen metsätalous, vihreän talouden puutuotteet ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana saavat erityistä näkyvyyttä vuoden 2019 messuilla. Lisäksi tarjolla on runsaasti medianäkyvyyttä sekä Saksassa että kansainvälisesti. 

Ainutlaatuista näkyvyyttä sekä mahdollisuuksia on nyt tarjolla suomalaisyrityksille ja Suomelle Grüne Woche -messuilla Berliinissä tammikuussa 2019. Suomen näyttelyalue tulee olemaan aiempia vuosia laajempi ja monipuolisempi. Sopimuksen allekirjoittajana MTK on sitoutunut organisoimaan torstaina 17.1.2019 pidettävään 3 000 kutsuvieraan avajaistilaisuuden ohjelman ja tarjoilut.

Partnerimaasopimus takaa suomalaisille toimijoille runsaasti näkyvyyttä ennen messuja ja niiden aikana. Saksan päässä MTK tekee yhteistyötä Suomen Saksan-suurlähetystön sekä myöhemmin valittavan saksalaisen PR- ja tapahtumatoimiston kanssa. Myös Messe Berliniltä saadaan saksalaisen viestintätiimin apua tiedotuksessa.

Kumppanimaasapluuna on yksityiskohtineen selkeä ja testattu, mutta jättää myös riittävästi tilaa luovuudelle. Kokonaisuuden onnistuminen edellyttää paljon työtä ja suunnittelua sekä toimivia kumppanuuksia. 

Tavoitteina kontekteja, kauppaa, tuotteiden testausmahdollisuuksia ja näkyvyyttä vienti- ja matkailuyrityksille

MTK:n tavoitteena yhteistyölle on, että elintarvike- ja puutuotevientiin satsaavien suomalaisyritysten asemat Saksan markkinoilla paranevat. Saksan markkinoilla oleville tai sinne tähtääville yrityksille kumppanimaaosasto tulee merkitsemään aiempiin messuesiintymisiin nähden huomattavaa lisänäkyvyyttä. Messuilla vierailee vuosittain jopa 4 000 akreditoitunutta median edustajaa ja kumppanimaa nousee vahvasti esille  messuviestinnässä.

Vaikka kyseessä ovat kuluttajamessut, noin neljännes messukävijöistä on ruoka-alan ammattilaisia, päättäjiä ja vaikuttajia. Yritykset pääsevät tuotteillaan mukaan sisäänostajille suunnattuun erillisnäyttelyyn. 

Projektin onnistumista mitataan kontaktimäärien, yrityksille, kuluttajille ja sidosryhmille suunnattujen kyselyiden sekä tapahtuman saaman medianäkyvyyden kautta.



Osastolle haussa laaja kattaus parasta suomalaista osaamista

Suomen osastolle kutsutaan mukaan elintarvikeyrityksiä, matkailutoimijoita ja metsäalan toimijoita. Osastolle rakentuu myös tapahtumalava, ravintola-alue sekä VIP-alue, jossa yritysten on mahdollista tavata sisäänostajia ja keskustella median kanssa. Messuilla vierailee yli 400 000 kuluttajaa, ja heidän houkuttelemisekseen on suunniteltava houkuttelevaa ohjelmaa.

MTK neuvottelee suurimpien elintarvikeyritysten, metsäalan toimijoiden ja matkailutoimijoiden kanssa tapahtumaan osallistumisesta ja sponsorointiyhteistyöstä. Mukaan osastoneliöiden myyntiin ja markkinointiin tulee myös ulkopuolinen yhteistyökumppani. Saksan päässä alustavia neuvotteluja käydään osaston rakentajan ja saksalaisen PR-toimiston kanssa.

MTK haluaa rakentaa Suomen osaston ja ohjelman suunnittelussa ja yritysten rekrytoinnissa aiempien vuosien tavoin hyvän ja toimivan yhteistyömallin MMM:n, Export Finlandin, UM:n/ Suomen Saksan-suurlähetystön sekä muiden keskeisten sidosryhmiemme kanssa.

Berliini on Saksan poliittisen vallan keskittymä, joten myös maatalous- ja metsäpoliittista vaikuttamista ja sidosryhmätapaamisia on tarkoitus kytkeä messujen yhteyteen. Suomi on EU:n puheenjohtajamaa syksyllä 2019.