Suomalaista ruokaa yhä enemmän saksalaisille markkinoille

Suomen elintarvike- ja juomasektorin vienti on säilynyt ilman merkittäviä vaurioita koronapandemiasta huolimatta. Vienti on kasvanut vuoden 2020 tammi-lokakuun aikana 7% prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

 

Food from Finland(Linkki toiselle web-sivustolle.) -ohjelma on panostanut viime vuosina erityisesti Saksan markkinoille, jossa se on luonut yhteistyötä merkittävien päivittäistavarakauppaketjujen kanssa, kuten esimerkiksi Globus, Edeka Nord ja Lieferello. Näille ketjuille on esitelty uusia suomalaisia tuotteita ja tehty kampanjayhteistyötä "Finnland – Aus der Wildnis" (villistä luonnosta) -ilmeen alla. Saksalaisiin jakelukanaviin on saatu suomalaisia tuotteita koko ajan yhä laajenevassa määrin. Viime vuonna Food from Finland laajentui myös Amazonin Saksan verkkokauppaan.

Esimerkkejä suomalaisista kuluttajatuotemerkeistä, joiden myynti jatkuu Saksassa ovat mm. Aarne & Elsa, Biokia, Helsinki Mills, Sunspelt, Laplandia, Kalevala Gin ja Tom of Finland.

Nyt suomalaisten tuotteiden asemaa Saksassa vahvistetaan Internationale Grüne Woche Digital –messuilla Saksassa (20 – 23.1.2021), joka järjestetään koronapandemian takia nyt ensimmäistä kertaa digitaalisesti. IGW-messut ovat yksi maailman johtavista kansainvälisistä ruokamessuista, jonka historia ulottuu jo yli 95 vuoden ajalle. Tänä vuonna Food from Finland -ohjelma osallistuu messuille omalla digitaalisella aineistoillaan, jossa suomalaisia ruoka- ja juomanautintoja esitellään videototeutuksella. Tällä videolla esiintyvät maatalousministeri Jari Leppä, Suomen suurlähettiläs Anne Sipiläinen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä Food from Finland ohjelman päällikkö Esa Wrang.

- Saksalaisia kiinnostavat laadukkaat, vastuullisesti tuotetut ja terveelliset tuotteet. Suomalaiset tuotteet herättävät koko ajan yhä laajempaa mielenkiintoa, nyt yhä enemmän myös Amazon-verkkokaupan kautta, kertoo Lili Lehtovuori, joka on Business Finlandin asiantuntija Saksassa.