Saksan Team Finland -verkosto:
Suomen silmät ja korvat saksalaisilla markkinoilla

Saksan Team Finland -verkosto kokoontui Berliinissä vuotuiseen suunnittelupäivään. Päivän aikana vaihdettiin kuulumisia kunkin toimijan ajankohtaisimmista tapahtumista, suunniteltiin seuraavan vuoden työtä ja määriteltiin yhdessä painopisteet vuodelle 2019.

Kimmokkeita ensi vuoden työlle saatiin myös paikallisilta toimijoilta: Saksan teollisuuden ja kauppakamarien verkosto kertoi Saksan talouden näkymistä ja suomalainen Berliinissä toimiva yrittäjä, ravintoloitsija Sauli Kemppainen Saksasta toimintaympäristönä.

Team Finland -suunnittelupäivässä pohdittiin myös digitalisaation merkitystä saksalaisyritysten näkökulmasta. Käytännön tasolla erot Suomen ja Saksan välillä näyttäytyvät arkisissakin tilanteissa: Saksassa maksukortti kelpaa harvoin maksuvälineeksi puhumattakaan verkkotunnistautumisesta.

”Digitalisierungspanik” eli digitalisaatiopaniikki on valloillaan Saksassa. Tiedostetaan että e-governance on tulevaisuuden suunta, mutta yritykset eivät välttämättä osata tarttua ongelmaan. Voitaisiinko ongelma ratkaista suomalaisella osaamisella?

Team Finland -verkosto toimii parhaiten tuomalla eri alueiden ja alojen asiantuntijoita yhteen pöytään. Näkemysten ja kokemusten vaihtaminen antaa tukea ja uusia ideoita omaan työhön. Lisäksi Team Finlandin tapaamisissa korostuu, mihin Suomen kannattaisi tarttua suunnatessaan kansainvälisille markkinoille. Tiedonkulku on kaiken a ja o Team Finlandin toiminnassa.

Münchenin suomalais-saksalaisen kauppakillan edustajalle Päivi Graefelle Team Finlandin työ edustaa ennen kaikkea kaupallisuuteen liittyvää toimintaa, mutta kuten suunnittelupäivän aikana huomattiin useaan otteeseen, kaupallisuuteen kytkeytyy vahvasti myös kulttuuriaspekti. Tästä syystä on tärkeää, että vuoropuhelua käydään ja kuullaan myös alueellisia toimijoita. Etenkin federalistisessa Saksassa alueellinen tuntemus ja suhteet ovat kaikki kaikessa, jos haluaa vakuuttaa saksalaiset yhteistyökumppanit.  

Vapaaehtoispohjalla toimivien kauppakiltojen Team Finland -työ näkyy käytännön tasolla  erilaisissa tilaisuuksissa, kuten vaikkapa seminaareissa, joissa tuodaan yhteen suomalaisten ja saksalaisten yritysten edustajia ja lähialueen toimijoita. Esimerkiksi Münchenin kauppakillan tapahtumiin osallistuu parhaimmillaan 320 henkilöä – tämä seurue koostuu kauppakillan jäsenten lisäksi mm. alueen seurakunnista, kouluista ja kunniakonsuleista. Graefe toteaa, että Team Finlandin kautta tehtävä työ on tarpeellista, eikä suinkaan itsestäänselvää.

"Näissä networking-tilaisuuksissa kilta saa merkitsevää informaatiota mm. tulevista lähialueen tapahtumista", kertoo Frankfurtin kauppakillan edustaja Marita Helkimo-Hauser.

Suomalais-saksalaiset kauppakamarit ovat tässä mielessä Team Finlandin korvat ja silmät saksalaisilla markkinoilla. Sekä Graefe että Helkimo-Hauser kertovat työn olevan palkitsevaa ja elävöittävän kauppakillan toimintaa.

"Team Finlandin kanssa on helppo tehdä yhteistyötä", Graefe lisää.

Teksti ja kuva: Kira Voutilainen