AUS DER WILDNIS – Suomalaiselle ruualle ja matkailulle runsaasti näkyvyyttä Berliinin Grüne Wochella

Suomi oli tänä vuonna maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis”, eli villistä luonnosta. Berliinissä 18.–27.1.2019 pidetyille messuille osallistui 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttivät kokonaisen 1.600 m²  messuhallin. 

Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset olivat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä.

Suomi oli pääosassa myös messujen avajaistapahtumassa torstaina 17.1. Avajaisohjelmassa Suomea edustivat pianisti Iiro Rantala, tanssiryhmä VäkeväKollektiivi sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Saksan hallitusta edusti Saksan maatalousministeri Julia Klöckner ja Berliinin kaupunkia hallitseva pormestari Michael Müller. Kutsuvieraiden avajaismenut loihti Suomen kokkimaajoukkue. Kutsuvieraat pääsivät maistelemaan muun muassa saparoporsaan poskea, arktisissa oloissa kasvaneesta ylämaankarjasta tehtyä tartaria, juusto-kaura -kroketteja, mustikkapannacottaa ja tikkupullaa. Juomaksi oli tarjolla muun muassa Koskenkorva-drinkkejä, pienpanimo-oluita ja suomalaista vettä. 

Aus der Wildnis: Suomen kumppanimaahankkeen visuaalisen ilmeen sunnitteli Hasan & Partners -toimisto. 

Saksalaiset kuluttajat pitivät Suomen osastoa onnistuneena


MTK selvitti messukävijöiden näkemyksiä messuosaston kävijäkyselyn avulla. 81 prosenttia kyselyyn vastanneista saksalaiskuluttajista piti Suomen messuosastoa erittäin hyvänä tai hyvänä. Vastanneista 70 prosenttia sanoi, että messuosasto ja näkyvyys kumppanimaana ovat herättäneet mielenkiinnon suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan. Puolella vastanneista heräsi myös mielenkiinto matkustaa Suomeen lomalle.


”Aus der Wildnis” -teema näkyi myös hyvin saksankielisessä mediassa. Suomen osastolla vieraili paljon saksalaista mediaa, ja Suomi sai hyvin näkyvyyttä saksankielisessä mediassa jo ennen messuja. Lukuisat TV- ja radiokanavat, sanomalehdet sekä ruoka-alan ammattimediat kertoivat arktisesta suomalaisesta ruuasta villiä ja puhdasta arktista luontoamme esille nostaen.

"Saksa on Suomen merkittävin kauppakumppani. Grüne Wochen kaltaisilla messuilla on valtava merkitys elintarvikeviennin edistämisessä. Meillä ei kuitenkaan ole varaa levätä, vaan kaupan ja investointien edistäminen vaatii jatkuvaa työtä. Oli hienoa huomata, että varsinkin Suomen puhtaat ja arktiset ruokatuotteet kiinnostavat Saksassa”, kiteyttää Suomen suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronde.


Osastolla runsaasti suomalaista kulttuuriohjelmaa

Osaston ohjelmalavalla nähtiin ja kuultiin suomalaisia musiikkiesityksiä, tanssia, sirkusta, ruoka- ja juomanäytöksiä ja keskusteluja. Lavalla esiintyivät mm. Sydän Duo, Enkel, Jaakko Eino Kalevi, Satumaa, Pieni Orkesteri, Uusikuu, Netta Skog sekä pariakrobaatit Marjukka ja Pihla. Erillisellä kokkikoulualueella järjestettiin kahdesti päivässä kokkimaajoukkueen kokkauskurssi. Aluetta hyödynsi myös Saimaan kokki.


- Malmgard Brewery -Copyright: Messe Berlin GmbH


Lukuisa yhteistyökumppaneiden joukko taustalla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK vastasi hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n, Business Finlandin ja Suomen Saksan-suurlähetystön kanssa. 


Lähteet: Kumppanimaahankkeen projektijohtaja ja maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen

Suomen kumppanimaahankkeen nettisivusto: www.ausderwildnis.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Suomalaisia makuja Saksassa myös messujen jälkeen: https://www.ausderwildnis.fi/fi/suomalaisia-makuja-saksassa-myoes-messujen-jaelkeen/(Linkki toiselle web-sivustolle.)