Tshekin rautatieinvestoinnit kiidättävät maan kohti kestävämpää ja tehokkaampaa kuljetusinfrastruktuuria

EU:n investointipankki myönsi Tshekin valtiovarainministeriön kanssa tehdyn lainasopimuksen perusteella keväällä 2023 24mrd CZK (949m euroa) Tshekin rautateiden merkittävään uudistamiseen osana 48,8mrd CZK (2mrd euroa) pakettia. Seuraava tuleva lainaerä on kooltaan 13mrd CZK (527m euroa). Rahoituksen avulla on tarkoitus kehittää rautateitä, niiden tekniikkaa, turvallisuutta ja saavutettavuutta koko Tshekin alueella, sekä siirtymää ekologisempiin ja tehokkaampiin kuljetusmuotoihin henkilö- ja tavaraliikenteessä. Hankkeiden rautatieverkoston parantamiseksi on määrä valmistua vuoteen 2028 mennessä. Rautatiehankkeet kuuluvat Fialan hallituksen prioriteettihankkeisiin ja ovat näkyviä parannuksia äänestäjille.

EIP-laina Tshekin rautatieinfrastruktuurin kehitykseen

EIP:llä ja Tshekillä on parhaillaan käynnissä valtava projekti maan rautatieinfrastruktuurin parantamiseksi. Kaikkinensa 48,8mrd CZK (2mrd euron) EIP-hankkeen on tarkoitus kasvattaa Tshekin rautateiden kapasiteettia matkustaja- ja tavaraliikenteessä. Hanke perustuu vuonna 2022 tehtyyn yhteisymmärryspöytäkirjaan Tshekin rautatieverkoston nykyaikaistamiseksi.

Projektia johtaa Správa Želanic Statni Organizace, joka vastaa Tshekin liikenneministeriön alaisuudessa kansallisen rautatieinfrastruktuurin ylläpitämisestä.

Tshekin rautateiden parantamiseen liittyvät projektit alkoivat jo vuonna 2001, jolloin myönnettiin ensimmäinen EIP-paketti hyödyntämään Tshekin kuljetusinfrastruktuuria. Sittemmin EIP on ollut mukana lukuisissa projekteissa, joista viimeisin on tämä kaikkinensa 48,8mrd CZK arvoinen kehitysprojekti.

Tshekin infrastruktuurin kehityksessä on myös ollut paljon apuna JASPERS, Euroopan komission ja EIP:n välinen yhteistyö, joka mahdollistaa hankkeiden omistajia mukautumaan EU-standardeihin saadakseen paremmat mahdollisuudet EU-rahoitukseen.

Ensimmäinen osa lainasta, 24mrd CZK, myönnettiin keväällä 2023.

Rautatieinfrastruktuurin parantaminen on kestävää politiikkaa

Rautatieinfrastruktuurin kehittäminen tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi on Tshekille hyvin merkittävä hanke, koska se vähentää riippuvuutta muista kuljetusmuodoista, vähentää melusaastetta, pienhiukkaspäästöjä ja hiilidioksidipäästöjä, sekä tarjoaa energiatehokkaan vaihtoehdon suurella kapasiteetilla.

Lainan on tarkoitus jatkaa Tshekin rautatieverkoston tuomista ERTMS:n (European Rail Traffic Management System) piiriin. Tämä on tärkeää, koska sen lisäksi, että se on EU-alueella pakollinen, tekee se rautatieinfrastruktuurista turvallisemman ja tehokkaamman. Järjestelmä vähentää inhimillisistä virheistä johtuvia vahinkoja, mahdollistaa enemmän matkustusvaihtoehtoja henkilöliikenteelle ja korkeamman kapasiteetin tavaraliikenteelle, sisältäen myös nykyistä alhaisemmat käyttö- ja huoltokustannukset.

Sen lisäksi, että hankkeen on tarkoitus mahdollistaa korkeammat nopeudet ja suurempi kapasiteetti, keskittyvät sen osahankkeet myös kaikkeen raiteita ympäröivään infrastruktuuriin. Osahankkeita on kaikkiaan 40 kappaletta.

Osahankkeissa keskitytään ensinnäkin nykyaikaisiin raiteidenylityspaikkoihin. Nykyaikaiset raiteidenylityspaikat tarkoittavat sitä, että raiteiden ylittäminen tapahtuisi joko sillan tai tunnelin, eikä kiskojen kautta. Jäljelle jääviin tasoristeyksiin taas tulee kulkuesteet. Näiden toimien on arvioitu vähentävän onnettomuuksia 180 kappaletta vuodessa ja niin ikään kuolemia 30-40 kappaletta vuodessa.

Myös esteettömyys on tärkeässä asemassa hankkeessa. Rakennuksia ja asemia on määrä uudistaa helpottamaan liikuntarajoitteisten ja lasten kanssa matkustavien liikkumista.

Noin 25 % uudistuksista tulee Prahan alueelle ja loput muualle Tshekkiin osana EU:n koheesiopolitiikkaa. Valmistuttuaan hankkeen on määrä hyödyttää jopa 90 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja lisätä tavaraliikennekapasiteettia jopa 8 miljoonalla tonnilla vuodessa.

Suunniteltuihin hankkeisiin sisältyy myös junayhteys Prahan keskustasta lentokentälle. Liikenneministeriö on ilmoittanut, että hankkeen rakennuttamiseksi avataan tarjouskilpailu vielä vuoden 2024 aikana. Kiinnostuneille tahoille, myös ulkomaisille, järjestettiin infotilaisuus syyskuussa. Tämä, kuten suurin osa hankkeista, on tarkoitus toteuttaa PPP-mallilla (Public-Private-Partnership).

Tshekillä on ollut kasvavassa määrin yhteistyötä Etelä-Korean kanssa. Myös infrastruktuurin kehittämiseen liittyen on maiden välillä selvää kiinnostusta. Syyskuussa 2024 pääministeri Petr Fiala tapasi Etelä-Korean presidentin Yoon Suk Yeolin. Hän totesi tapaamisen jälkeen, että Etelä-Korealaiset yritykset voisivat olla mukana suurnopeusrautateiden ja –moottoriteiden rakentamisessa.

Rautatiehankkeet ovat Fialan hallituksen prioriteetteja ja näkyviä parannuksia äänestäjille. Rakentamalla pikajunayhteyksiä, on tavoitteena lyhentää matka-aikoja huomattavasti. Esimerkiksi nykyisin neljä tuntia kestävä yhteys Prahan ja Wienin välillä on tarkoitus puolittaa kahteen tuntiin.

 

Pauli Lares, korkeakouluharjoittelija Suomen Prahan suurlähetystö