Pure Finland evenemangen i Peking stärker Finlandsbilden i Kina och lockar kineser till Finland

Pressmeddelande 197/2014
18.9.2014

I Peking inleds idag en serie Pure Finland evenemang som vidsträckt presenterar Finland för kinesiska målgrupper. I det första evenemanget deltar Fiskars (Iittala), Marja Kurki, Reima och Suunto.

De kinesiska konsumenternas stigande kravnivå på produkters kvalitet och intresset hos allt fler kineser för en förbättring av livskvaliteten skapar en gynnsam grund för de finländska varumärkena. I Kina är redan över 300 finländska företag verksamma men bara få finländska konsumentvarumärken är kända där.

”Konkurrensen på den kinesiska marknaden är hård. Att bygga upp ett varumärke i ett land av Kinas storlek är inte lätt för någon enskild organisation. Vi försöker också bygga upp Finlandsbilden i samarbete med andra aktörer så att den ännu bättre ska stöda företagens och de andra finländska organisationernas satsningar i Kina”, konstaterar Finlands ambassadör i Kina Jari Gustafsson.

Målet med Pure Finland är att stärka Finlandsbilden och finländska organisationers varumärken i Kina och i synnerhet i Peking. Med evenemangen presenteras Finland som ett målland för turism, investeringar och studier, Finlands kreativa industri, musik och design samt finländska konsumentvarumärken, innovationer och startup-företag. Statsminister Alexander Stubb är beskyddare för projektet och bakom projektet står en grupp på nästan 30 finländska organisationer, bestående av bland annat ministerier, företag, universitet och kulturaktörer.

”I Kina är samarbetet mellan utländska myndigheter och privata aktörer viktigt. Det stärker kinesernas förtroende för privata utländska aktörer, såsom företag,” säger Gustafsson.

Huvudpartner för projektet Pure Finland är Finnair, KONE, Nokia, Helsingfors universitet och Centralen för turistfrämjande. Projektets övriga partner är Fiskars (Iittala), Marja Kurki, Metso, Reima, Stora Enso, Tekes, Suunto, TLD Registry och UPM.

Projektets samarbetsparter är utrikesministeriet, arbets- och näringsministeriet, utbildnings- och kulturministeriet, miljöministeriet, Aalto-universitetet, CIMO Finpro (Cleantech Finland), Digile, Finnish Business Council Beijing, Golden Bridge, Helsinki Arts Initiative, Invest in Finland, Rovio och Slush. Även lokalt har frivilliga finländare en betydande roll i arrangerandet av evenemangen.

Pure Finland är ett Team Finland projekt som finansieras med ungefär hälften offentliga och hälften privata medel. Mera information finns på adressen: www.purefinland.cn(Länk till en annan webbplats.)

För mera information: press- och kulturråd Mikko Puustinen, Finlands ambassad i Peking, +86 188 110 566 91.