Ulkoministeriö selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä konsuli- ja matkustusturvallisuuspalveluihinsa. Asiakaskyselyn tarkoituksena on antaa asiakkaille mahdollisuus arvioida ministeriössä ja ulkomaanedustustoissa saamaansa asiakaspalvelua sekä selvittää ulkoministeriön tarjoamien, matkustusturvallisuuteen liittyvien palveluiden tunnettuuta. Samalla mitataan matkustusturvallisuusviestinnän onnistumista ja kartoitetaan kehittämiskohteita.

Konsulipalveluja ovat muun muassa avustaminen pidätys- tai vangitsemistilanteissa, apu rikoksen uhriksi tai vakavaan onnettomuuteen joutuneelle sekä hätämatkustusasiakirjojen myöntäminen.

Ulkoministeriön suurlähetystöissä ja konsulaateissa kirjattiin vuonna 2016 noin 55 000 konsuli- ja avustustapausta.

Yleisimmin apua tarvitaan passin katoamisen tai muun matkustusasiakirjoja koskevan ongelman vuoksi tai sairaustapauksissa.

Edellisestä asiakaskyselystä on kulunut lähes kymmenen vuotta. Sinä aikana konsuli- ja kriisipalveluiden tehtäväkenttä on huomattavasti laajentunut ja monipuolistunut. Suomalaiset tekevät vuosittain kymmenen miljoonaa ulkomaanmatkaa. Matkailun lisäännyttyä myös UM:n asiakaskontaktit ovat lisääntyneet ja tapaukset ovat muuttuneet aiempaa monimutkaisemmiksi.

Vuosina 2015 ja 2016 kaikkien Suomen ulkomaanedustustojen päivystys siirrettiin Helsinkiin perustettuun päivystyskeskukseen. UM:n päivystyskeskus vastaanottaa puheluita ympärivuorokautisesti, ja sinne tuli viime vuoden aikana useita tuhansia yhteydenottoja. Kokemusten kerryttyä on tarpeen arvioida myös päivystyskeskuksen asiakaspalvelua.

Lisätietoa: yksikönpäällikkö Juha Savolainen, puh. +358 295 351 508 sekä tiiminvetäjä (kriisi- ja avustustilanteet) Antti Putkonen, puh. +358 295 350 126.

Ulkoministeriön sähköpostiosoitteet ovat muotoa [email protected]

Kysely löytyy osoitteesta https://www.webropolsurveys.com/S/2AAB30F2FD8EB550.par(Linkki toiselle web-sivustolle.)