Kansalaisneuvonta auttaa ulkosuomalaisia viranomaisasioinnissa

Keskitetty neuvontapalvelu auttaa myös ulkomailla asuvia tai matkustavia suomalaisia löytämään oikean viranomaisen.

Joskus voi olla vaikea tietää, mikä Suomen viranomainen hoitaa mitäkin asiaa. Kansalaisneuvonta on keskitetty neuvontapalvelu, joka auttaa myös ulkomailla asuvia tai matkustavia suomalaisia löytämään oikean viranomaisen.

Lisäksi palvelu tukee sähköisessä asioinnissa ja vastaa yleisluonteisiin kysymyksiin julkisista palveluista.

Neuvoa tarvitseva voi ottaa yhteyttä Kansalaisneuvontaan mistä päin maailmaa tahansa:

Puhelusta tai tekstiviestistä maksetaan vain operaattorin paikallisverkko-, matkapuhelin- tai tekstiviestimaksu. Itse palvelu on maksuton. 

Helppo ja nopea ohjaus julkisiin palveluihin

Kansalaisneuvonnalla halutaan helpottaa ja nopeuttaa julkisiin palveluihin ohjautumista. Jo 12 000 kansalaista on ottanut yhteyttä Kansalaisneuvontaan sen avauduttua vuosi sitten.

Yli 90 prosentissa tapauksista vastaus annetaan ensimmäisen puhelun aikana. Sähköisesti yhteyttä ottaneet saavat vastauksen kysymykseensä useimmiten vuorokauden sisällä.

"Ulkosuomalaiset kysyvät meiltä esimerkiksi, voiko saada Suomesta eläkettä, miten voi kannattaa kansalaisaloitetta tai mihin pitäisi ilmoittaa, kun lapsi syntyy ulkomailla", kertoo Kansalaisneuvonnan esimies Minna Kuitunen.

Valtiokonttorissa toimiva Kansalaisneuvonta on osa julkisen hallinnon asiakaspalvelun ja asioinnin kehittämistä sekä valtiovarainministeriön koordinoimaa sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa.

Lisätietoja:
Apulaisjohtaja Hannu Korkeala, Valtiokonttori, [email protected], puh. 0295 50 3234
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen, [email protected], puh. 0295 50 2641