This is FINLAND Magazine 2021–2022: Finlands lösningsorienterade grepp fungerar också under undantagstillstånd

This is FINLAND Magazine är en tidskrift som lyfter fram Finlands starka sidor och riktar sig till en internationell läsarkrets. Årets nummer har nu publicerats och det fokuserar på finländsk teknologi och digitalisering. Magasinet tar upp Finlands mål om koldioxidneutralitet och hur det finländska samhället hanterar coronapandemin.

”Också under de här exceptionella förhållandena vill vi lyfta fram teman som är viktiga för Finland och berätta om vad Finland kan erbjuda resten av världen. De finländska lösningarna väcker stort internationellt intresse, vilket till exempel coronhundarna på Helsingfors-Vanda flygplats visade i september i fjol. Idag talas det allt mer om ansvarstagande och hållbar utveckling. Finland har mycket att erbjuda på området för klimatlösningar och digitalisering”, säger Laura Kamras som är chef för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati.
 

Digitalisering och klimatlösningar

Finland siktar på att vara koldioxidneutralt före 2035, vilket är en av de industrialiserade ländernas mest ambitiösa målsättningar. Oras Tynkkynen, som är Senior Advisor på Sitra, talar om att vi bland annat måste ändra på vår energibeskattning och minska användningen av fossila bränslen, satsa på cirkulär ekonomi och en klimatvänlig livsmedelspolitik.

”Om hela landet ska bli koldioxidneutralt, måste man agera på alla samhällsområden, vilket vi också gör i Finland”, säger Tynkkynen. Tidningen lyfter också fram städernas och kommunernas viktiga roll när det gäller att fatta klimatsmarta beslut, och särskilt planerna i Lahtis och Åbo.

Finländarna har anpassat sig relativt snabbt till distansarbete och distansundervisning under pandemiåret. Frågan ”Hur ska vi klara det här?” förvandlades snabbt till en ”så här gör vi”-attityd. Digitala lösningar blev en del av vardagen i skolor och hem. Kulturbranschen drabbades hårt och blev tvungen att stänga sina dörrar för publiken, men fick snabbt igång evenemang på webben, med rundturer i museerna och strömmade föreställningar. Tidningen listar platser, evenemang och inspelningar som du kan njuta av på webben, och som ger en bred bild av vår kultur under en tid då resandet är begränsat.


Hälsotekniken och vardagen intresserar

Hög kompetens och nya smarta lösningar har placerat den finländska hälsotekniken i världstoppen. Hälsoteknik är en ständigt växande exportindustri. Apparater för självmätning, olika distanstjänster och digitala plattformar är exempel som lyfts fram i magasinet.

Också den finländska vardagen väcker intresse internationellt. Aalto-universitetets forskare, filosofen Frank Martela
, har analyserat resultaten i FN:s lyckorapport och finländarnas lycka. Enligt Martela utgör en smidig vardag och ett fungerande samhälle kärnan i finländarnas lycka. I Finland litar vi på varandra och på våra institutioner. De personer som intervjuats i magasinet vittnar om samma sak: naturen, ett fungerande samhälle och möjligheten att göra sådant intresserar är ingredienser till ett gott liv.
 

Tidskriften This is FINLANDS Magazine riktar sig till en internationell läsekrets. Den har som mål att erbjuda inspirerande perspektiv på finländsk kompetens, affärsmiljö, innovation och livsstil, som en del av Finlandsbilden. Tidskriften distribueras globalt genom redaktionsrådets kanaler. I mars kommer den också ut på tyska, franska, spanska, kinesiska och ryska. This is FINLAND Magazine ges ut av utrikesministeriet, Business Finland och Sitra och produceras av Otavamedia OMA.

Ytterligare information:

Laura Kamras, chef för enheten för offentlig diplomati, utrikesministeriet, tfn +358 295 351 558
Mika Hammarén, informatör (chefredaktör), utrikesministeriet, tfn +358 295 351 316
Hetta Huittinen, chef för internationella medierelationer och PR, Business Finland, tfn +358 400 339 597
James O’Sullivan, redaktionschef, Good News from Finland, Business Finland, tfn +358 40 544 5922
Sari Tuori, kommunikationschef, Sitra, tfn +358 294 618 241