Vad behöver en människa? -kampanjen utmanar våra konsumtionsvanor

Eugenio Giovenardi Brasilienska Eugênio Giovenardi skulle köpa böcker för 10€ emedan Maria das Dores Campos da Costa skulle sätta motsvarande summa på mat. Runt hundra personer i 30 länder funderar på sina konsumtionsbehov i utrikesministeriets Vad behöver en människa? -kampanj. Den nyss invigda kampanjen har som syfte att få människor att tänka på sina egna och andra människors behov, och vilka långsiktiga konsekvenser våra konsumtionsval i vardagslivet har. Kampanjen bygger på regeringens utvecklingspolitiska program där hållbar utveckling starkt framhävs.

”Det yttersta problemet är att människan vill ha sådant som hon inte behöver, och behöver sådant som hon inte förstår att önska sig” konstaterade utrikeshandels- och utvecklingsminister Paavo Väyrynen vid kampanjens presskonferens. Utgångspunkten för utrikesministeriets kampanj kan sammanfattas med ett citat av Georg Henrik von Wright: hållbar utveckling förutsätter att vi alla funderar på om vi kan förändra våra vanor. Om alla konsumerade som vi finländare gör skulle det behövs fyra jordklot för att fylla mänsklighetens behov.

I kampanjen betonas att människors grundläggande behov är likadana överallt men att möjligheterna att uppfylla dem varierar.

På kampanjens webbplats Mittaa maailmasi(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) (Mät din värld) hittar du önskemål, bekymmer och behov uttryckta av människor från ungefär trettio olika länder. Deras svar har samlats in av Finlands representationer. På webbsidan kan du också göra ett test som visar dina egna konsumtionsvanor: är du förnuftig eller slösaktig, en hymlare, en hamster, eller en snåljåp?

Text: Milma Kettunen (fritt bearbetad på ambassaden i Brasilien)