Ruokakulttuuri vahvistaa Pohjoismaiden brändiä

Nordic Food Diplomacyn ytimessä on aterian takana oleva tarina – se, mitä ruoan avulla halutaan kertoa. Kuva: Nick White / fotosearch.com Nordic Food Diplomacyn ytimessä on aterian takana oleva tarina – se, mitä ruoan avulla halutaan kertoa. Kuva: Nick White / fotosearch.com

Pohjoismaiden ministerineuvosto julkisti 15.10. Nordic Food Diplomacy -verkkosivuston, jossa kerrotaan, miten omaa kotimaata ja pohjoismaista keittiötä voi tehdä tunnetuksi uuden pohjoismaisen ruoan avulla.

Pohjoismaiden ministerineuvosto pyrkii vahvistamaan Pohjoismaiden kansainvälistä brändiä ruokaelämysten avulla. Ajatuksena on, että ruokakulttuurin kautta voidaan viestiä elämyksellisesti pohjoismaisia ydinarvoja, kuten innovatiivisuutta ja kestävää kehitystä.

Vasta julkaistulla Nordic Food Diplomacy(Linkki toiselle web-sivustolle.) -verkkosivustolla kannustetaan maailmalla asuvia pohjoismaalaisia hyödyntämään uuden pohjoismaisen ruoan ideoita. Sivusto on suunnattu erityisesti Pohjoismaiden suurlähetystöille ja vientiyrityksille.

Elämyksiä ruokapöytään tarinoiden kautta

Uudessa pohjoismaisessa ruoassa on kyse helppoudesta ja puhtaista raaka-aineista. Siinä pyritään luomaan elämyksiä ja hyvää ruokaa paikallisista tuotteista riippumatta siitä, missä päin maailmaa ollaan. Ruoassa käytetään sesongin raaka-aineita, jotka maustetaan pohjoismaisittain. Kulmakivinä ovat luonnonmukaisuus, kestävä kehitys sekä luonnon ja ihmisten kunnioittaminen.

Nordic Food Diplomacy -sivusto sisältää kaikki työkalut, joita pohjoismaisen ruokaelämyksen luomiseen tarvitaan. Sivustolla on linkkejä videohaastatteluihin, vinkkejä ruokalistojen laatimiseen, kattausideoita sekä muistilistoja. Tarjolla on paljon ladattavaa sisältöä, jossa esitellään pohjoismaista keittiötä, sekä vinkkejä tunnelman luomiseen ruokapöydässä tarinankerronnan avulla.

Käynnissä on myös kilpailu(Linkki toiselle web-sivustolle.) pohjoismaisissa suurlähetystöissä työskenteleville kokeille, joita pyydetään loihtimaan ruokaelämys uuden pohjoismaisen ruoan hengessä ja kertomaan ruoalla jokin tarina. Palkintona on viikon matka Skåneen, jonka aikana voittaja saa kattavan perehdytyksen uuden pohjoismaisen ruoan periaatteisiin sekä opastusta niiden hyödyntämiseen omassa työssä.