Brasilia ja talouskriisi: haasteena menestyksen hallinta

Kuva: fabiogoveia, flickr.com, ccby3.0 Talouden kovaa kuntoa voi juhlia karnevaalihengessä, mutta kuinka kauan? Kuva: fabiogoveia, flickr.com(Linkki toiselle web-sivustolle.), ccby3.0(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Brasilia selviytyi hyvin kansainvälisestä finanssi- ja talouskriisistä. Menestyksen taustalla oli hyvin tehdyt kotiläksyt ja vahva taloudellinen tilanne kriisin iskiessä, mikä mahdollisti nopeat vastatoimet. Kriisin aikaisia poikkeustoimia ollaan nyt purkamassa ja esimerkiksi suurin osa sektorikohtaisista veronkevennyksistä poistuvat maaliskuun loppuun mennessä. Ennusteet tämän vuoden talouskasvuksi 5-6 % välillä. IMF:n mukaan suurin riski Brasilialle on kotimaisen säästämisen vähäisyys.

Miksi Brasilia selvisi niin hyvin talouskriisistä?

Ratkaisun avaimet löytyvät Brasilian vuodesta 1994 lähtien toteuttamista talouspoliittisista uudistuksista. Kolme keskeisintä ovat: 1) Brasilian realin vaihtokurssin päästäminen kelluvaksi, 2) budjettitasapainoon velvoittava laki, 3) inflaatiotavoitteet.

Kriisin iskiessä Brasilia oli hyvissä asemissa vastakseen siihen. Tähän vaikuttivat myös suotuisat ulkoiset tekijät kuten maailmanmarkkinoiden korkeat hyödykehinnat, sekä Brasilian vähäinen riippuvuus ulkomaankaupasta, kuten myös Brasilian tiukasti säädellyn pankkisektorin sulkeutuneisuus.

Brasilian keskuspankki ryhtyikin välittömiin toimiin lisätäkseen likviditeettiä, tasapainottaakseen realin kurssia sekä parantaakseen pienten pankkien maksuvalmiutta. Pienille pankeille myönnettiin lisäksi pankkitalletussuoja, mikä helpotti niiden asemaa. Korkea ohjauskorko antoi puolestaan hyvin liikkumavaraa koronlaskuille talouden vauhdittamiseksi.

Brasilian hallitus lisäsi panostuksia sosiaalisiin tulonsiirto-ohjelmiin ja tämän avulla kotitalouksien tulot jatkoivat kriisin aikanakin kasvuaan 5-6 %. Määräaikaisia veronkevennyksiä kohdistettiin sektoreille joihin kriisi voimakkaasti kohdistui (autot, kestokulutushyödykkeet, rakennustarvikkeet) ja niillä pystyttiin tehokkaasti tukemaan kotimaista kysyntää. Myös tuloveroihin tehtiin alempiin tuloluokkiin kohdistuvia kevennyksiä. Brasilian kehityspankin rahoitusta lisättiin infrastruktuuri-investointien ja asuntojen rakentamisen vauhdittamiseksi. Edellä mainitut toimet purivat varsin tehokkaasti ja vauhdittivat kotimaista kysyntää. Työmarkkinat palautuivatkin hetkellisestä notkahduksesta ennätysnopeasti ja työttömyys laski vuoden 2009 loppupuolella ennätysalhaiselle 6,8 % tasolle.

Talouden näkymät

IMF ennustaa vuoden 2010 BKT-kasvuksi 5 %. Brasilian keskuspankin tämän hetkinen ennuste on 5,8 %. EU:n taloudellisten neuvosten kokouksessa Brasíliassa puhunutIMF:n paikallisedustaja Paulo A. Medastotesi heidän varovoisemman ennusteen perustuvan Yhdysvaltoja ja Eurooppa koskeviin epävarmuustekijöihin. Brasilian elpymisen veturina ovat toimineet kotimarkkinat. Kotimaisen kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana.

Myös suorien ulkomaisten investointien (FDI) virran odotetaan jatkuvan vahvana, joskaan ei yltävän vuoden 2008 ennätystasolle. Huolta aiheuttaa vaihtotaseen ylijäämän pienentyminen. Inflaatiopeikko on hieman nostamassa päätään ja tämän hetkiset ennusteet arvioivat vuoden inflaatioksi n. 4,80 %. Vastauksena tähän Brasilian keskuspankin odotetaan aloittavan SELIC-ohjauskoron nostamisen nykyisestä Brasilian mittapuun mukaiselta ennätysalhaiselta 8,75 % tasolta.

Exit -strategia, riskit ja haasteet

Keskuspankin maksuvalmiutta tukevat toimet ovat pääosin päättyneet. Valuuttavaranto on jo noussut kriisiä ylittävälle tasolle. Brasilialla on maailmaan tiukimpiin kuuluvia pankkien reservejä koskevia määräyksiä. Pankkitalletussuoja tulee pääsääntöisesti säilymään jopa 5 vuotta. Kolmekymmentä pientä pankkia hyötyi kriisin aikana tästä. Valtiontalouden puolella hallitus on aloittanut toimet joilla puretaan sektorikohtaisia veronkevennyksiä. Useimmat poistuvat maaliskuun loppuun mennessä. Julkisten pankkien luotonanto, johon hallitus voimakkaasti panosti kriisin aikana, on hidastunut yksityisten pankkien luotonannon elpyessä. Valtiontalouden ylijäämän odotetaan kasvavan. Julkisen velan odotetaan pienentyvän vuosina 2010-11.

Haasteena on menojen pitäminen kurissa erityisesti nyt vaalivuonna (vaalit lokakuussa 2010). Pidemmällä tähtäimellä haasteita ovat jo pitkään suunnitteilla ollut verojärjestelmän uudistaminen, julkisten palveluiden tehokkuuden ja laadun lisääminen, sekä korkeat sosiaalijärjestelmän kulut. Brasilialle on esimerkiksi kulurakenteeltaan maailman kallein eläkejärjestelmä. Järjestelmä on täysin kestämättömällä pohjalla väestön ikääntyessä. Myös työmarkkinoiden jäykkyys on haasteena.

Panostaminen suuriin infrastruktuurihankkeisiin odotetaan jatkuvan ja lisääntyvän. Medas nosti esille hänen mielestään vakavimpina riskinä Brasilian taloudelle kotimaisen säästämisen alhaisen tason. Tilanteessa jossa ulkopuolisen rahoituksen saaminen vaikeutuisi, Yhdysvaltojen ja Euroopan mahdollisesti kompuroidessa, voisi rahan saaminen muodostua merkittäväksi pullonkaulaksi kasvulle. Brasilialle on toki hyvät puskurit tätä varten, mutta tämäkään ei auta mikäli tilanne pitkittyy.

Julkisen sektorien säästöt ovat nyt erittäin matalalla tasolla. Säästöjen kasvun tulisi tulla nimenomaan tältä sektorilta. Yksityisellä puolella sitä ei ole odotettavissa. Brasiliassa ei vielä 5-10 vuotta sitten ollut keskiluokkaa. Nyt tämän luokan kasvaessa tulee viemään aikaa ennen kuin heidän säästämisensä kasvaa. Rahat menevät nyt kulutukseen ja esim. jääkaapin tai auton hankkimiseen. Kiinaan vertailtaessa yritysten säästöt Brasiliassa ovat hyvin matalalla tasolla.

Suorat investoinnit (FDI) notkahtivat tammikuussa, mutta Medas uskoi, että investoinnit jatkuvat hyvällä tasolla vuonna 2010. IMF on tosin varovaisempi kuin useat muut arvioissaan, koska vaikeudet Yhdysvalloissa ja Euroopassa voi merkitä lisääntyvää rahojen kotiuttamista.

Verojärjestelmän uudistamisen osalta Medas totesi, että tämä on äärimmäisen vaikea reformi toteuttaa. Asia on ollut esillä todella pitkään ilman, että eteenpäin olisi päästy. On esimerkiksi arvioitu, että São Paulon osavaltio olisi ollut suuri häviäjä lyhyellä tähtäimellä verojärjestelmän uudistamisessa joka viimeksi jäi kongressiin pöydälle.

Lisäksi muutokset veroissa vaikuttavat suoraan moneen etuuteen ja tätä kautta usean erityisryhmän intressiin. Ainoa mahdollisuus saada asia eteenpäin on kattavan konsensuksen luominen asian taakse, jossa osavaltiot suostuvat nielemään lyhytaikaiset haitat pidemmän ajan hyödyn takia. Vaalien jälkeinen aika voisi antaa tähän mahdollisuuden, mikäli riittävän laajaa konsensuspohjaista sitoutumista asiaan löytyy.

Raportti perustuu EU:n taloudellisten neuvosten kokouksessa Brasíliassa 24.2.2010 käytyyn keskusteluun ja kokouksen vieraspuhujan IMF:n paikallisedustajan Paulo A. Medasin esitelmään ”Brazil – Managing Success” sekä julkisiin lähteisiin.

Kuva: fabiogoveia, flickr.com(Linkki toiselle web-sivustolle.), ccby3.0(Linkki toiselle web-sivustolle.)