Nyheter om coronaläget i Bahrain

Syftet med det här meddelandet är att uppdatera aktuell information om Bahrains myndigheters inresebestämmelser.

Inresebestämmelser

Kontrollera de uppdaterade inresebestämmelserna alltid före resan hos myndigheterna i mållandet, till exempel vid Bahrains närmaste beskickning.

I problemsituationer som gäller inresa ska man i första hand kontakta myndigheterna i landet i fråga, till exempel landets närmaste beskickning. Finlands ambassad har inte möjlighet att bistå i ärenden som gäller inresa, eftersom de hör till myndigheterna i mållandet.

Resenärer som reser till Bahrain behöver inte visa negativt Covid-19 testresultat, utföra PCR-test eller vara i karantän efter ankomsten. Senaste uppdateringar av den aktuella covid-19 situationen finns på: Bahrains hälsoministeriums webbplats (Länk till en annan webbplats).(Länk till en annan webbplats.)  (på engelska).

Bahrain har anslutit sig till EU:s digitala covidintyg (Länk till en annan webbplats)(Länk till en annan webbplats.) och Bahrains covidintyg godkänns av EU på samma villkor som EU:s digitala covidintyg.

Mer information (på engelska):

Hälsa

I Bahrain är det frivilligt att bära mask i offentliga och privata utrymmen. Användning av mask är obligatorisk på sjukhus och vårdcentraler.

Många kliniker och sjukhus erbjuder avgiftsbelagda covid-19-tester i Bahrain. Telefonnumret för telefontjänsten Covid-19 i Bahrain är (+973) 444.

Tjänster

Restriktioner för tjänster har avståtts i Bahrain för tillfället.

Mer information

Det lönar sig att följa de lokala myndigheternas meddelanden bl.a. från följande källor (på engelska):

Beskickningens kundservice

Information om beskickningens kundservice finns här.

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer och personer som redan vistas i landet om att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan och din vistelse utomlands förlängs, är det skäl att ändra slutdatumet för reseanmälan. På detta sätt får vi information om att du fortfarande är i landet och att vi kan skicka både meddelanden och förfrågningar till dig. Om du har registrerat dig i tjänsten, kan du själv ändra din anmälan. Om du inte är registrerad, gör en ny reseanmälan.

Om du inte har haft något slutdatum i din reseanmälan eller om du återvänt till Finland tidigare än planerat, är det skäl att radera anmälan. Om du har registrerat dig i tjänsten, kan du redigera din anmälan själv. Om du inte är registrerad, skicka begäran om avregistrering till e-postadressen [email protected].